Svar: Dagslure og ernæring
10. maj 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Signe
Først efter 9 måneders alderen kan komælk begynde at udgøre en større del af barnets indtag og din dreng bør fortsætte med modermælkserstatning helt frem til han er et år. De fleste børn vil i 9-10 måneders alderen få 2 flasker dagligt, hvilket vil give dem de 400ml som er nødvendigt for at dække deres jernbehov. Ved siden af kan så gives lidt sødmælk af kop eller lidt tykmælk om eftermiddagen, men ellers er vand den bedste tørstslukker.
Og det er vand også nu. Du må meget gerne, som du også gør, give vand til måltiderne, så din dreng også lærer at drikke dette og så hans væskebehov også dækkes.
Din dreng hører til de børn som drikke forholdsvis lille mængde mme af gangen og umiddelbart ikke når op på så meget. Hans indtag er dog fint til at dække jernbehovet og derudover må han som sagt så få vand. Tror du han vil kunne drikke mere end 100ml? Jeg spørger fordi det naturligvis har betydning for, hvor meget du yderligere vil kunne skrue ned for tilbuddet om flasker.
Om morgenen, når han vågner, så har han jo ikke fået noget hele natten. Laver du 100 her og det drikker han så, eller har du prøvet at lave mere? Det samme tænker jeg lidt om aftenen, når du putter ham til natten. Du skriver at I netop har fjernet kl. 23 flasken og det er også helt okay, spørgsmålet er dog om han kunne drikke en større mængde, hvis I f.eks. gav flasken lidt senere (altså mellem kl. 19 og 23) for at se om han så kunne tage en større mænge, ligesom slå de to måltider sammen.
Igen skal du dog også se på hvordan din dreng trives, om han tisser som han skal, har godt gang i maven osv. og som sagt lyder planen fin i forhold til hans alder. Men der må være en grund til at du spørger om han får nok væske...?
I forhold til hans lange formiddagslur, så kan du godt prøve at ændre dette ved at vække ham efter kun 1-1½ time og så se om han vil tage et lidt længere stræk over middag. Man skal dog altid passe på med at pille ved noget som fungerer godt og jeg synes derfor du skal overveje det en ekstra gang. Sandsynligvis vil det også ændre sig helt automatisk i takt med at han starter pasning. Der er også stadig et par måneder at løbe på og nogle gange ændrer tingene sig helt af sig selv, han bliver jo også ældre og søvnen ændrer sig løbende.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig god søndag, fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske