Svar: Afvisning af flasken
10. maj 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Laila
Jeg tror det er vigtigt at I ikke presser jeres lille pige. Det lyder faktisk som om hun er ret god til at selvregulere og nu hvor hun spiser så meget mere skemad, så fylder det i maven og hun er selv igang med at regulere mælkemængden lidt ned.
Det vil være godt, hvis I kan få hende til at drikke i hvert fald 500ml da hun ikke er ældre end hun er, men mon ikke det kan lade sig gøre? Nogle gange kan det være en god idé at udnytte de tidspunkter hvor hun lige vågner og er naturligt tørstig og i stedet for som tidligere at fokusere på at hun skal have mælk, når nu skal sove, så begynde at fokusere på at hun skal have mælk, når hun vågner.
Nogle gange vil det også hjælpe på indtaget at give hende en flaske, når hun sover, - det kan f.eks. være om aftenen inden i selv går i seng.
Det er rigtig fint at hun er glad for vand, så hun også af den vej får sit væskebehov dækket og derfor skal I, som I også allerede gør, tilbyde hende vand af kop.
Nogle gange når børnene også til en alder, hvor det irriterer dem at ligge i favn, når de skal have flaske og lægger man dem så ved siden af sig, så tager de pludselig imod flasken uden problemer. Prøv derfor om I kan ændre lidt på den rutine I har omkring flaskegivning og se om det kan gøre en forskel for jer.
Masser af kropskontakt skal hun naturligvis fortsat have, det skal bare være uden for måltiderne.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske