Brev:
Nægter lige pludseligt bryst og flaske - hvad gør vi?
10. maj 2007
Alder:
6 mdr.
Nægter lige pludseligt bryst og flaske - hvad gør vi?
Kære Helen,
ja, så har jeg også meldt mig under fanerne :-)
Min søn Kasper er nu næsten 6½ måned, og indtil for 1 måned siden, ammede jeg ham ca 4 gange i døgnet. Derudover fik han 3 skemåltider om dagen. Men så gik han i ammestrejke!!!
Jeg har, siden han var ca 5 måneder, bøvlet en del med amningen. Han gik direkte i "flitbue", når han blev lagt i ammestilling, og jeg skulle snyde ham med en sut, inden han tog fat. Altså : give ham sutten og så trække den ud stille og roligt lige foran brystvorten. Det var den eneste måde, jeg kunne få ham til at tage fat. Og det blev langsomt værre og værre, indtil i sidste uge, hvor han så nægtede brystet totalt.
Hverken morgen eller aften kunne jeg få ham til at tage fat. Jeg kunne kun amme ham kl 23. hvor han spiste i søvne. Så i samråd med min sp, besluttede jeg mig for at stoppe amningen helt og få en pille fra min læge. Jeg har nemlig hele vejen igennem haft rigtig, rigtig meget mælk - uanset efterspørgsel - så det virkede ikke som en mulighed at trappe langsomt ned.
Nu sidder jeg så med 2 kanonkugler :-) og mange smerter og håber, at det snart bliver bedre!!
Men problemet er Kaspers manglende mælkeindtag. Han har, siden han var spæd, taget flasken uden problemer, men nu vil han heller ikke have den længere. Jeg prøver flere gange om dagen at tilbyde ham en flaske (Allomin 2) men uden held. Det skal siges, at når han er blevet passet og har fået flaske, så har det været min mælk, der var i. Men han har fået Allomin 2 på kop, og det drikker han. Så det lader ikke til, at det er smagen, der er problemet.
I går prøvede far så at give ham en flaske kl 23, men igen nægtede Kasper at spise. Han vågnede helt op, græd og var rigtig ulykkelig. Vi måtte lægge ham til at sove uden mad, og jeg regnede med, at han ville vågne i løbet af natten. Men nej - han sov igennem til kl 6.30 som altid - og nægtede igen at tage en flaske om morgenen. Dvs at han ikke fik noget som helst at spise fra aftensmaden kl 18 til havregrøden kl 8. Det er da ikke sundt?????
Så hvad gør vi for at sikre hans mælkeindtag?? Jeg kan se fra dine andre svar, at du anbefaler ca 5 amninger eller ca 700-800 ml MME. Og det kommer vi slet ikke i nærheden af, som det ser ud lige pt.
Sådan ser vores dag ud:
6.00 Vågner - prøver med flaske men uden held
8.00 Havregrød (150ml MME og 100ml vand og 3/4 dl havregryn). MME eller vand af kop
8.30 Puttes til formiddagslur. Sover ca 1½ - 2 timer
11.30 Rismelsgrød eller majsgrød (100 ml MME og 100 ml vand og 30 gr mel) MME eller vand af kop
12.30 Puttes til eftermiddagslur. Sover ca 1½ - 2 timer
15.00 Prøver med flaske men uden held
17.00 Powernapper ca ½ time
18.00 Grøntsagsmos samt MME eller vand af kop
19.30 Nattøj og prøver flaske men uden held
20.00 Sover
23.00 Prøver flaske men uden held
Før ammestrejken fik han altid vand til måltiderne, men nu er jeg gået over til kun at tilbyde ham MME. Skal jeg fortsætte med det??
Alt i alt får jeg vel ca 100-150 ml MME i ham på denne måde. Men det er jo stadig langt fra det, du anbefaler.
Ja, det var en længere smørre, men jeg er også ved at være rigtig bekymret :-( Kasper virker dog ikke berørt på nogen måde. Han er en rigtig glad dreng, og det har ikke ændret sig. Dog er hans afføringer blevet hyppigere og hårdere. Jeg går ud fra, at det er pga manglende væske??
Jeg håber, at du har nogle gode råd - eller bare nogle beroligende ord. For lige nu så har jeg det rigtig skidt med at have taget de piller for at stoppe amningen. For uden dem havde han da i det mindste fået lidt mælk kl 23.
Glæder mig til at høre fra dig
Hilsen Sandra