Svar: Nægter lige pludseligt bryst og flaske - hvad gør vi?
10. maj 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Sandra
Sikke noget :o) Det er vigtigt at du fortsat malker lidt ud for at få tømt dit bryst, selvom du nu har fået piller til at stoppe mælken. Hvis ikke du gør det, så kan du risikere at få en brystbetændelse, - så hvis du fortsat sidder med to kanonkugler og det gør ondt, så må du altså få noget af mælken malket ud.
Når det er sagt, så lyder det jo som om Kasper er en rigtig dejlig dreng, som bestemt ikke lider nød på nogen måde. Du skriver at han får grød og mos som består både af modermælkserstatning og vand, at han drikker vand eller mme af kop og at det konsekvent er flasken han afviser. Og jeg tænker at et eller andet sted, så er du jo nødt til at acceptere dette.
Du kan tilbyde ham flasken, men du kan jo ikke tvinge ham.
Det er dog enormt vigtigt at du er opmærksom på det man kalder hans almene tilstand, du skal observere at han har det godt. Han må ikke virke sløv, han må ikke virke til at mangle væske, hans urin skal være klar og der skal være gang i hans mave, han må ikke få feber eller andet som tyder på at han ikke har det godt.
Hård mave er helt klart tegn på at han mangler væske og hvis han ikke vil drikke mælken, så må han få vand. Det er meget vigtigt.
Hvis han fortsat tisser godt og har gode tunge bleer så må det være sådan, så er det højst sandsynligt en periode, hvor han lige nu er lidt træt af flasken og interessen kan godt komme igen.
Du skal være opmærksom på at han spiser godt. Det er naturligvis rigtig dejligt, men det lyder som om han spiser forholdsvis store portioner og det kan naturligvis også spille ind på hans lyst til og behov for flaske. Du kan derfor overveje om du skal prøve at skære hans madindtag ned, så han spiser måske 1 til max 1½ dl færdig grød/mos af gangen og om det så vil give plads til mere mælk. Det er jo en balance imellem at give mæthed og næring via skemad og fortsat give plads til mælk.
Hvis det ikke kan lykkes at nå op på 400-500ml mme dagligt, som vil være det der skal til for at dække hans jernbehov, så må du drøfte situationen med egen læge. I givet fald skal han så også have jern ved siden af.
Prøv også at servere mme kold af en kop, som alternativ til sødmælk - måske han er træt af at drikke det varmt... Men ellers er det generelt en god idé at tilbyde vand. Du må forsøge dig frem, der er ikke nogen fast løsning, desværre. Med den alder han har, er det begrænset hvor meget komælk han må få, det er altså erstatningen du skal have i ham.
Udnyt de tidspunkter hvor han lige vågner og er naturligt tørstig og giv ham flasken her, i stedet for som de fleste gør at fokusere på at han skal have mælk, når han skal sove. Prøv også at tage ham ud af favn, når han skal have flaske og læg ham ved siden af dig. I har sandsynligvis en rutine med at han er i favn, - det har han været under amning og nu under flaskegivning og jeg foreslår derfor at I forsøger jer med en ny rutine og se om det kan gøre en forskel for jer.
Håber at det snart lykkes at få noget I ham, rigtig meget held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske