Brev:
Morsyg og pludselig utryg
11. maj 2007
Alder:
2 år, 4 mdr.
Morsyg og pludselig utryg
Vi har en søn på 2 år og 4 mdr. Han er jordens skønneste lille fyr og har altid været rolig og tryg – har nydt at komme i seng, har kunnet falde i søvn selv og med få undtagelser sovet igennem hele natten.
Efter en kort tur til New York, hvor han har sovet i samme seng som os på hotellet, og hvor han virkelig havde svært ved at finde ud af jet-lag er han helt forandret. Måske er det ikke pga af turen, men der skete skiftet.
Nu er han enormt ked af at skulle i seng, kan kun falde i søvn hvis jeg holder ham i hånden i LANG tid (ellers panikker han nærmest). Far kan godt få lov at gå, så han falder i søvn selv, hvis han siger, at han skal på toilettet (og det skal han så hver aften ). Sønnike vågner så omkring 2-4 tiden og en helt vildt vågen og VIL ind til os og sove – og det kommer han så, med det resultat, at vi alle er meget trætte af hans roden rundt. Han har selv meget stor fokus på sine følelser og på at ting fx kan være farlige, larme meget, at han savner mor eller far, at noget kan gøre rigtigt av, at han vil ned i stuen osv osv. Også om dagen er han blevet langt mere morsyg end tidligere, og han bliver helt hysterisk, når han opdager, at det er far der putter i aften.
Vores hverdag er sådan, at jeg står tidligt op og møder kl. 7.00 for at kunne hente han kl. 1500 (nogle gange stikker jeg af, før han vågner, andre gange når vi at hygge lidt og sige farvel). Far afleverer kl. 8.30 og kommer hjem omkring 17-18. Lige nu er det nærmest umuligt for mig at komme ud af døren, fordi han hænger grædende om mine ben. I vuggestuen synes de, han har udviklet sig helt vildt positivt, fra at være en meget forsigtig dreng til at være meget mere markant og selvsikker og han er meget fremmelig sprogligt – og sætter ord på alting.
Ud over alt det her, så skal vi flytte til august og have en lillesøsken til oktober, så jeg føler, at det er vigtigt, at vi får vores lille fyr lidt mere beroliget og tilpas inden alle disse nye forandringer.
Jeg føler, at det hele peger på mig, fordi det mest er overfor mig eller relateret til mig, at tingene går op i en spids. Måske kan han mærke, at jeg er mere træt og ikke kan gå og løfte på ham hele tiden. Måske er det forkert, at jeg forsøger at gå om aftenen, så han igen kan lære at sove selv. Måske er det for hårdt for ham, at jeg tager af sted om morgenen. Måske taler de for meget med ham om alle forandringerne i vuggestuen osv. osv. Osv.
Jeg har tusinde spørgsmål i hovedet – om han skal ”tvinges” til at kunne sove selv igen, om han kører rundt i manegen med os, eller om jeg har en lille dreng som er oprigtigt bange og utryg og hvorfor i alverden han pludselig er blevet det. Skal han ud af tremmesengen, og have mulighed for selv at trisse ind til os, eller gør det det endnu værre at ændre på hans sovemiljø nu.
Jeg ved, at det er lidt en rodet historie, men jeg håber, at du kan hjælpe mig lidt med at udpege den retning vi skal gå i for at få en lille sund og tryg dreng igen.
Kærlig Hilsen
Anja