Svar: Morsyg og pludselig utryg
11. maj 2007
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Anja
Der er en rigtig vigtigt ting i det du skriver nemlig: "Skal han ud af tremmesengen, og have mulighed for selv at trisse ind til os?" og ja det synes jeg han skal.
Det kan for nogle børn virke rigtig utrygt at de ikke selv kan komme ud af deres seng og bare det at de ved at de kan trisse ind til mor og far med bamsen under armen, giver dem en ro, som gør at de sover meget bedre. Samtidig vil det give jer en ro, at I ikke skal op hver nat, men bare kan give plads til ham, når og hvis han kommer.
I kan overveje om han også skal have en madras på gulvet i soveværelset, så han får lov til at komme ind til jer og putter sammen med jer, men fortsat ligger for sig selv. Naturligvis får en hånd at holde i osv. Men jeg tænker det vil være rart for ham at have den mulighed og I vil alle sove langt bedre.
Jeres drengs uro hænger sandsynligvis sammen med både hans alder, den ændring der er i familien omkring hvem putter, hvem er hjemme osv. den voksende mave og alt det som nu gør at hele jeres situation er lidt anderledes end tidligere. Selvom det kan virke som små bitte ting, så fornemmer børn rigtig meget og det lyder som om at I har en del at se til, huskøb osv. som naturligt påvirker jer, men også påvirker jeres dreng.
Samtidig med dette så er han jo også i en alder, hvor han på mange måder har det rigtig svært. Der er så meget han gerne vil, men meget han endnu ikke kan og den frustration han får i den forbindelse er rigtig svær. Konflikter er der ofte også mange af i løbet af dagen og et eller andet sted, så hører konflikter med, det er en del af livet og vi må alle prøve at få det bedste ud af dem:o)
Jeres drengs verden er også blevet betydeligt større og det hører også med til hans udvikling at han begynder at sætte mere ord på de ting, som han er bange for. Når børn er 2-3 år så vil de ofte begynde at blive bange for mørke eller bange for små dyr og det er meget vigtigt for dem at de kan se eller høre deres forældre, at døren står på klem, at der er lys i gangen osv.
Der er altså rigtigt mange ting, som gør sig gældende i forhold til at jeres lille dreng er mere morsyg og tryghedssøgende og jeg tror det er meget vigtigt at du giver ham den omsorg han har behov for lige i øjeblikket. Jo mere tryg han føler sig, jo mere han føler sig lyttet til, jo mere vil han kunne slappe af og have det godt og det er vigtigt i forhold til også at kunne overskue at der kommer en lille ny. Så det er nu han skal have nærhed og det er nu I skal give ham følelsen af at han er noget ganske særligt og har værdi:o) Det er præcis som du selv skriver: "Det er vigtigt at vi får vores lille fyr mere beroliget og tilpas inden alle de nye forandringer".
Så mit råd er at I virkelig prøver at lytte til ham og forsøger at finde ud af hvad det er han vil. Ikke at han skal styre det hele, for I har naturligvis også regler der skal følges og det må han også gerne vide. Men i de situationer skal han så have at vide, at I godt ved hvad han vil, få en forklaring på hvorfor det ikke kan lade sig gøre og så tilbyde et alternativ. Sætte ord på, så kan han også irettesætte, hvis I tager fejl.
Andre gange skal I følge ham, gøre det, som I ved han gerne vil. Hvis han føler at I lytter til ham og også giver ham et ja, så vil han også lettere kunne acceptere et nej andre gange.
Håber I kan bruge mine tanker lidt videre:o) Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske