Svar: Mad om natten - 5 mdr.
11. maj 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Line
Det kan være en god idé med havregrød eller øllebrød omkring 6 måneders alderen, da dette godt kan være med til at holde maven godt igang, indtil da så tænker jeg dog at det er vigtigt at se på, hvad og hvor meget jeres datter spiser i løbet af dagen.
Du skriver at du giver risgrød to gange dagligt, frugt som topping om morgenen, og grøntsagsmos som topping om aftenen. Derudodver vælling til natten, hvor hun puttes kl 19. Du skriver også at hun spiser 200 ml hver 2-3 time i løbet af natten indtil hun står op kl. 6-7. Det lyder umiddelbart som om at du måske skulle overveje at sætte antallet af flasker op i løbet af dagen og måske også begynde på et tredie måltid skemad.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 6.30: Flaske med mme
Formiddag 8.30-9: Grød med frugtmos, vand af kop
Flaske med mme og puttes til formiddagslur 9-9.30
Frokost 11.30-12: Evt. grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske med mme og puttes til middagslur 12.30-13
Eftermiddag 15: Flaske
Sen eftermiddag 16.30: Evt. flaske og powernapper
Aften 18: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop
Flaske med vælling og puttes til natten 19
Sen aften 23: Flaske med mme eller vælling
Nat 24-06: Evt. en flaske
Måske denne plan allerede passer meget godt overens med den rutine I har, så er det jo godt, så kan du se, hvad 'normalen' er og ellers kan den måske give dig idé til hvordan du kan få ekstra mælk i din datter i løbet af dagen.
Vær opmærksom på at grød max bør udgøre to af dagens måltider. så hvis du øger din datter i skemad, så vil det være en god idé at du lader de øvrige måltider være grøntsagsmos.
Det at hun har hård mave kan godt hænge sammen med at hun får grød og du skal give mere grøntsagsmos, altså ren grød og ren mos. Men det kan også være et udtryk for at hun mangler mælk eller vand i løbet af dagen, så prøv om du her kan få lidt mere væske i hende.
Sveskemos har også en god virkning på nogen børn:o)
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske