Brev:
Hvornår skal en pige på 5,5 mdr. i seng om aftenen?
11. maj 2007
Alder:
5 mdr.
Hvornår skal en pige på 5,5 mdr. i seng om aftenen?
Hej Helen.
Jeg har nogle spørgsmål til dig vedr. søvn.
Min mand og jeg har en datter der nu er ca. 5.5 mdr. gammel (Født den 28. nov. 06) og vi er i tvivl om, hvor meget hun skal sove i døgnet.
Jeg tager hende op kl. 7 om morgenen, for at starte hendes dag der. Hun kommer ud at sove i barnevognen omkring kl. 8.30. De fleste dage sover hun ca. 2 timer, andre dage sover hun 3 timer, enkelte dage sover hun 1 time.
Hendes næste lur er gerne på 1 time - også udenfor.
Herefter sover hun 3 kvarter .
Hun vil meget gerne lige have 1/2 times søvn om aftenen omkring kl. 17.30-18.00. Så det er lidt forskelligt, hvornår hun får sin aftensmad. (Vi er først lige begyndt at give hende grød, hvilket hun ikke viser særlig stor interesse for, men der er da fremskridt. Ellers er hun blevet ammet fuldt)
Sp. nr. 1) Hvornår synes du, at en pige på 5,5 mdr. skal i seng om aftenen?
Vi giver hende nattøj på, og går op i soveværelset omkring kl. 20.30. Heroppe hygger vi lidt, og hun bliver ammet. Så lægger jeg hende i hendes seng, og efter 2 min. begynder hun at græde. Jeg tager hende op og putter lidt med hende i mine arme, og hun bliver ammet igen. Sådan foregår det indtil hun falder i søvn. Hvilket hun gør omkring kl. 22. Men hun vil kun falde i søvn, imens hun bliver ammet, ikke af sig selv i sin seng.
Sp. nr. 2) Har du et forslag til en bedre måde at få hende til at sove på? Vi er begyndt at lægge hende på siden, det går bedre og får hende til at falde hurtigere i søvn, altså kl. 22.
Vi har prøvet at lade hende blive i sin seng, selvom hun græder, og så gå hen og snakke med hende, men det resulterer i, at hun vågner hvert kvarter hele natten og er ked af det, og næsten utrøstelig.
Vi har også prøvet at lade hende ligge imellem os, for at se om hun vil falde i søvn, men det er ikke nok for hende, da hun stadig begynder at græde, og jeg må tage hende op i mine arme. (Det har hun ellers kun før)
Når hun skal sove om dagen, går vi lidt med barnevogen, til hun falder i søvn. Det drejer sig om 2 minutter.
Når vi endelig får hende til at sove, svinger nætterne meget. Nogle gange har hun sovet fra kl. 22 til 06 uden at blive ammet. Andre gange sover hun 2-3 timer imellem hver amning. Og andre gange igen sover hun 5-6 timer inden hun vågner og skal ammes. men vi tager hende stort set altid op kl. 7-7.30 om morgenen.
Hun er ellers normalt en meget glad pige, som kun græder, når hun er sulten, men når hun skal i seng om aftenen har vi store problemer, hendes far kan slet ikke trøste hende. Hun bruger ikke sut. Vi har prøvet mange gange, men hun vil ikke have den. Nogle gange, kan man dog være heldig og få hende til at bruge den i 2 minutter. Hun har aldrig fået sutteflaske.
Jeg håber du kan hjælpe os.
Med venlig hilsen
Joan og Viktoria