Svar: Hvornår skal en pige på 5,5 mdr. i seng om aftenen?
11. maj 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Joan og Viktoria
Børn er jo meget forskellige og det er deres søvnbehov også. Derfor er det kun gennemsnitlige betragtninger jeg kan give jer - nogle børn vil sove mere og andre lidt mindre.
Man kan sige at de fleste børn på 5 måneder vil have behov for at sove 3 gange i løbet af dagen. En formiddagslur, en middagslur og en powernap sidst på eftermiddagen. I takt med at barnet bliver ældre, så nedsættes disse lure til kun at udgøre to lure dagligt. De fleste børn er omkring 6 måneder, når de begynder at kunne springe deres powernap over.
Sammenlagt vil de fleste børn på 5 måneder sove 4-5 timer i løbet af dagen og 10-11 timer om natten, sammenlagt ca 14-15 timer i døgnet.
Jeres datter sover fra ca kl. 22 til 07/7.30, svarende til 9-9½ time. Derudover sover hun 5-6 timer i løbet af dagen og samlet set, så lyder det altså som om hun fint får sit søvnbehov dækket.
Som jeg ser det, så er problemet hos jer at jeres datter sover for mange gange i løbet af dagen og jeg tænker at I skal forsøge at trække hendes lure lidt, så hun helt fra morgenstunden af bliver puttet lidt senere. Hvis hun dagen igennem kommer til at sove lidt senere end nu, så vil hun sandsynligvis kunne springe sidste powernap over og vil således også være putteklar lidt før om aftenen. Det er kun naturligt at hun ikke kan sove før kl. 22, hvis hun har sove så meget og så sent i løbet af dagen...
Hvornår hun skal puttes om aftenen afhænger helt af familien. Det er intet i vejen for at hun først bliver puttet kl. 22, hvis det fungerer for jer. I nogle familier arbejder man i skiftende vagter og forældrenen synes derfor det er rigtig rart at børnene er vågne om aftenen. I andre familier er det vigtigt at barnet sover, så aftenen er mere forældretid. det vigtigste er således ikke så meget hvad tid barnet kommer i seng, men mere hvad der fungerer for familien og naturligvis også for barnet:o)
Ud fra jeres beskrivelse og sammenregningen af jeres datters søvn, så tror jeg simpelthen at jeres datter protesterer mod at sove fordi det er for tidligt. Hun har ikke behov for at blive puttet allerede der. Hvis I ønsker at putte hende tidligere, så er det altså alfa omega at I ændrer på tiderne hele dagen igennem og det tror jeg umiddelbart ikke vil være så problematisk.
En dag kunne se således ud:
Morgen 7: Bryst
Formiddag 9: Bryst og puttes i barnevogn, må gerne sove 1-2 timer
Frokost 11.30-12: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Bryst og puttes til middagslur 12.30-13 og må gerne sove et par timer
Eftermiddag 16: Bryst
Sen eftermiddag 16.30-17: Powernapper evt. lidt, skal ikke sove for sent her.
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop
Ammes og puttes til natten ca 20.30
Sen aften 23: Ammes
Nat 24-06: Evt. en enkelt amning, men hun vil sandsynligvis kunne klare sig uden de fleste nætter, eller bare nøjes med en enkelt trøstetår.
Jeg håber at ovenstående giver jer en idé om hvordan en dag kunne se ud. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske