Brev:
Søvnproblemer - 9 mdr.
11. maj 2007
Alder:
9 mdr.
Søvnproblemer - 9 mdr.
Hej Helen.
Jeg skriver til dig fordi vi har store problemer med min ni måneder gamle søns søvn om aftenen og om natten.
Emil vågner typisk fem-seks gange i løbet af en nat, for at blive ammet. Jeg ved godt at det er ren overflod... Emil er iøvrigt en stor dreng (10 kg og 73 cm, ved otte månedersbesøget). Han er blevet ammet fuldt til han var 4½ måned og vi har ikke haft problemer med at overgå til alm mad.
Udviklingsmæssigt er der ifølge min sundhedsplejerske ingen problemer. Emil er meget opmærksom på sine omgivelser, og derfor følsom for forandring, hvilket medfører at han ikke vil sove. Han er en glad og udadvendt fyr.
En typisk dag for Emil, ser således ud:
Ca 6.30: Vågner, får havregrød med frugt.
Kl 8.30: Ammes, sover formiddagslur, altid udenfor i barnevognen, med sin sut og sutteklud. Jeg vugger ham til han sover, det tager ca 5-10 min. Han er typisk meget træt på dette tidspunkt og sover oftest 1½ time.
Kl 11.15: Rugbrød
Kl 12.30: Middagslur, mellem 45 min og 1½ time.
Kl 14.30: A38 med frugt og gryn.
kl 16- 16.30: Af og til en lille lur, ca ½ time dog ikke hver dag.
Kl 17.30: Kartoffelmos med grøntsager, herefter smager han på vores mad.
kl 19.30: Puttes, ammes til han sover. Det tager mellem 20 min og 1½ time. Oftest over flere omgange, hvor han puttes i sengen med sut og klud når han slipper brystet. Nogle gange falder han i søvn, andre gange må jeg tage ham op igen og amme igen. Han vågner igen efter ca 45 min, hvor jeg først forsøger med sut og klud, hvilket aldrig lykkes. Han får ret hurtigt en mælketår, da min tolerancetærskel er meget lav på dette tidspunkt. Emil sover på vores værelse.
Herefter vågner han 4-5 gange i løbet af natten, hvor han ammes. Jeg har forsøgt at tage ham over i vores seng, men dette vil han absolut ikke. Sutten og kluden duer heller ikke, han bider gummerne/ tænderne i og drejer hovedet væk og bliver sur. Jeg har også forsøgt at lade ham sove i barnevognskassen uden succes. Desuden har jeg forsøgt at dele værelse med Emil alene, så der er mindre støj fra os. (Jeg sover tungt når jeg først sover, så der skal en del til fra ham før jeg vågner.) Vi har også prøvet den med t-shirten.
Jeg håber virkeligt at du har gode råd. Min sundhedsplejerske siger at der ikke er noget at gøre, at vi må gennemleve det... Men det er næsten for meget forlangt, da Emil har to store søskende på 7- 10 år, som dels skal op i skole, samt har en masse aktiviteter, så der er ikke meget tid til at slappe af i løbet af dagen. Desuden lider vores parforhold voldsomt under den manglende søvn.
Forhåbentligt er denne lange smøre nogenlunde forståelig..
Med venlig hilsen Emils trætte mor
PS: jeg er absolut modstander af godnat og sov godt metoden, og jeg har læst "Sov igennem uden gråd" (-: