Svar: Søvnproblemer - 9 mdr.
11. maj 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Emils trætte mor
Det lyder umiddelbart som om Emil rent faktisk får mælk hos dig om natten, altså som om det er et reelt behov for mælk og ikke kun et spørgsmål om at finde ro. Derfor tænker jeg at du måske er nødt til at øge hans mælkeindtag lidt i løbet af dagen.
Som det ser ud lige nu, så ammer du ham morgen og aften. Dette er jo også passende for en dreng på 9 måneder, men som du selv skriver så er han en stor dreng og den mælk han har fået om natten har ikke spillet ind på hans madindtag om dagen. For at sikre at han ikke vågner op om natten fordi han mangler mælk, så er du altså nødt til at forsøge at øge tilbuddet om bryst i løbet af dagen. Kunne f.eks. være at amme ham en ekstra gang om eftermiddagen.
Når du er sikker på at han får hvad han har behov for i løbet af dagen, så kan du måske lade far tage over om natten. Far kan jo alt andet end at amme og et eller andet sted, så må det hjælpe dig at vide, at det ikke er mælken, som er behovet, men trygheden og den kan far også give. Hvis det ikke nytter og det kun er brystet som dur, så må du forsøge at lirke brystvorten ud af munden på ham, når han er rolig, så han ikke får lov til at fylde sig med mælk om natten. I stedet for brystet skal du så give ham noget andet, kærtegne ham blidt, et stille "syyy" eller "sååå", holde ham i hånden osv. Altså noget du kan gøre i begyndelsen samtidig med at du ammer lidt, men stille og roligt kommer i stedet for brystet. Så det altså ikke er brystet der skal berolige men at kærtegnene vil være nok i sig selv.
I kan også overveje om Emil skal flytte ud af soveværelset, da far så vil kunne gå ind til ham. Hvis Emil ser dig, så vil han helt sikkert ammes, men er du ude af syne, så er det måske lettere for far at få ham til at acceptere en tår vand af en kop.
Jeg håber at ovenstående tanker vil hjælpe jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske