Svar: Gider ikke putte ind til kroppen
12. maj 2007
Alder:
5 mdr.
Kære bekymrede førstegangs forældre
Jeg kan godt forstå at I bliver bekymrede, for det er et eller andet sted nødvendigt at jeres datter er glad for berøring. Det lyder dog ikke som om at hverken læge eller sundhedsplejerske deler jeres bekymring og det er jo svært for mig at vurdere situationen, vurdere jeres datter, herfra hvor jeg sidder.
Jeg tænker dog at det vil være relevant for jer at vide, at man nogle gange taler om taktil skyhed eller sansemotoriske vanskeligheder og jeg tænker at I måske kan finde noget omkring dette emne og herudfra få et indtryk af, om det er dette der er tale om hos jeres datter.
Når man skal vurdere om et barn har sansemotoriske vanskeligheder så vil man se på barnets motoriske udvikling, vurdere hvordan barnet er til at bearbejde de sanseindtryk barnet får og også vurdere barnets opmærksomhed.
Når jeg læser jeres brev, så er det svært at se om jeres datter altid har haft det svært med at være i favn, svært med den meget tætte kontakt eller om det er noget, som er kommet til. I beskriver en pige som er rigtig god til både at modtage massage (som jo er meget tæt berøring) og som også er god til større og voldsommere fysisk kontakt f.eks. via babysvømning. At hun derfor vægrer sig mod tæt kontakt nu kan godt være et tegn på at hun er så gammel nu, at hun bare har for travlt til det nære og vil 'videre ud i verden' og det behøver således ikke være bekymrende. Men her skal man kende jer og kende jeres lille pige for at vurdere det.
Små børn vil fra de bliver født have en vis evne til at koncentrere sig kortvarigt. De vil koncentrere sig om at spise, slippe brystet, når de er mætte og de vil vise velbehag, når man har intens øjenkontakt (selvom det i begyndelsen er kortvarigt) og de nyder at have tæt fysisk kontakt til voksne. De vil f.eks. finde roen ved at ligge på mors og fars brystkasse eller ved at blive holdt i favn og vugget blidt.
Nogle børn er meget opmærksomme på deres omgivelser og kan være så meget på at de har brug for hjælp til at slappe af. Andre børn tolererer bedre at der er støj og uro i omgivelserne. De mindste børn vil generelt have svært ved at lukke lyde ude og vil blive urolige af for mange sanseindtryk, men man kan alligevel godt få et indtryk af om barnet er istand til at modtage og bearbejde alle de sanseindtryk, der omgiver det.
Det er meget forskelligt, hvordan børn reagerer, hvis de har svært ved at sortere og bearbejde sanseindtryk. De fleste bliver meget urolige, grædende og de får et meget bekymret udtryk i ansigtet, de kan næsten være angste at se på. Andre børn bliver stille og passive og har meget lidt lyst til kontakt, hvis de har svært ved at bearbejde sanseindtryk.
Man kan lave forskellige øvelser med børnene, som stimulerer deres sanser og dette kan bla. fysioterapeuter og ergoterapeuter fortælle jer meget mere om. Det handler jo om at stimulere barnet og give det de sansemæssige oplevelser som det har behov for uden at overstimulere og dermed gør det værre.
Hvorvidt jeres datter har behov for sansemotorisk træning, kan jeg som sagt ikke vurdere. Men jeg håber at mine tanker kan hjælpe jer lidt videre og give jer lidt at gå videre med.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske