Svar: Vil ikke drikke MME af kop
12. maj 2007
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det er fortsat helt relevant at dine børn får 3 flasker mme dagligt og i mellem 9-10 måneder kan du nedsætte flaskeindtaget til to (morgen og aften). I stedet kan de om eftermiddagen få lidt tykmælk eller lignende, så mælkeindtaget også dækkes der.
Du skriver at de begge er glade for flasken (pige mere end drengen) og godt kan drikke 150-200ml af gangen. 3 flasker er altså passende i forhold til mælkeindtaget nu og de 2 er tilstrækkeligt senere. De skal have 400ml for at være dækket ind med jern og derudover kan de så få mælk på anden vis. Du behøver altså ikke give dem mme af kop. Du kan give dem vand eller sødmælk.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Havregrød, øllebrød, vand af kop. Evt. lidt banan eller anden frisk frugt
Puttes til formiddagslur
Frokost: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg, gerne lidt rester fra aftensmaden, ost osv. Ved siden af gives grøntsagsmos, så du er sikker på at de bliver godt nok mætte. Når de bliver i stand til at tygge bedre, så skal de have kogte grøntsager som tilbehør til rugbrøddet i stedet for mos, men lige nu er mos fint. Vand af kop
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske og det er denne flaske som i 9-10 måneders alderen kan udskiftes med en portion tykmælk eller lignende med lidt frugtmos, frisk frugt, ½ bolle med smør og lidt ost
Aften: Grøntsagsmos med kød/fisk og mere familiemad, frikadeller, sovs, pasta, ris... Evt. lidt frugtmos med mælk til dessert, vand af kop
Puttes til natten med en flaske
Sen aften: Nogle børn har fortsat behov for en flaske her for at sove om natten, men mange kan også undvære den.
Nat: Vand.
Med hensyn til at de er født 3 uger før tid, så hører dette jo til 'normalen' og du skal se på, hvordan dine børn virker, er de interesseret osv. Du skal tænke på at give dem både-og. De skal altså ikke kun have rugbrødshapsere og anden mad i stykker, de skal fortsat have deres mos ved siden af og øvelse gør mester.
Håber at ovenstående giver dig en idé om hvordan en dag kan se ud, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske