Svar: Endnu et spørgsmål om søvn - 3 mdr.
12. maj 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev og dejligt at høre at du har kunne bruge mit tidligere svar:o)
Din dreng er ganske givet igang med et udviklingsspring. Han er nu så stor at han selv kan holde hovedet, kigger bevidst efter lyde og følger mere med i verden omkring sig. Det betyder at han har flere oplevelser som skal bearbejdes i drømme om natten og derfor sover han også mere uroligt. Der findes en bog som hedder "60 vidunderlige uger" som mange forældre er rigtigt glade for, du finder den i min bogguide, og måske du vil kunne have glæde af den:o)
Du skriver at han ammer hver 2 time natten igennem - hold da op - jeg kan godt forstå at du er træt. Er du sikker på at det er et reelt sult behov? Eller kunne han mon nøjes med en sut en gang imellem? Jeg spørger fordi jeg tænker at en meget fyldt mave jo også kan give uro i tarmene og måske er det derfor han sover så uroligt kl. 04 - han har simpelthen for meget mælk i maven...
Du skal naturligvis sikre dig at han spiser godt nok i løbet af dagen og hvis han på tidspunkt er i stand til at kunne sove 4-5 sammenhængende timer, så er det vigtigt at de ligger fra kl. 24 og til tidlig morgen - det har I alle bedst af. Hvis han således er i stand til at sove fra kl. 21 til 01, så kan det være en fordel at du simpelthen tager ham op og ammer ham eller giver ham en flaske (det kan far også gøre, så du kan få lov til at sove) kl. 23-24 mod at de 4 sammenhængende timer ligger om natten.
Håber at ovenstående hjælper jer alle tre lidt videre igen. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske