Svar: Flaske og hvor meget mælk
12. maj 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Camilla
Det er rigtigt at tommelfingerreglen hedder at børn under 4 måneder skal spise ca 1/6 af deres vægt i døgnet. For en pige på godt 5 kg, så svarer det til at hun skal have ca 800ml i døgnet. det er dog kun beregning og nogle børn spiser mere, andre lidt mindre. Og hvis du ammede, så ville du jo ikke vide præcist hvor meget din datter fik:o)
Derfor er det meget vigtigt at du ser på, hvordan hun trives. Vokser hun som hun skal, følger hun sin vækstkurve, er hun glad, pludrer osv. og virker til at trives eller er hun tit ked af det, svær at trøste, virker irritabel osv.
Du skal også se på hvordan hendes mave fungerer. Har hun gode tunge tissebleer og afføring en gang i døgnet?
Du skriver at hun spiser hver 5-6 time og om natten spiser hun kun en enkelt gang. Det lyder altså som om du giver hende ca 4 flasker i døgnet a 150 ml - ialt ca 600ml. Det kan godt være at det er nok for hende, men jeg synes det vil være relevant at du forsøge at få en flaske ekstra ind.
Jeg vil foreslå dig at du forsøger at give hende flaske, når hun vågner af sine lure i løbet af dagen. De fleste børn er faktisk tørstige efter en lur og det kan godt være at du kan få hende til at spise lidt mere, hvis du forsøger at få en rytme som hedder sove, spis, leg, sove. Nogle gange vil det være udmærket med en flaske at sove på, men du vil måske opleve at du kan få lidt ekstra i hende, bare 50 ml, ved at tilbyde hende en flaske når hun vågner.
Jeg synes også det vil være en god idé, hvis du kunne give hende en flaske sen aften også selvom hun sover. De fleste børn vil være i stand til at spise i søvne og selvom du har givet hende flaske og puttet hende omkring kl. 20, så vil det ofte være muligt at få hende til at spise en flaske ekstra kl. 23 og så igen måske ved 4-5 tiden.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Flaske og puttes til lur
Frokost (når vågner): Flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag (når vågner): Flaske
Sen eftermiddag (powernapper) og har evt. brug for lidt flaske igen for at sove
Aften: Flaske og puttes til natten
Sen aften: Flaske, må gerne spise i søvne
Nat: Flaske
Som du kan se her, er der mange flasker og din datter vil sandsynligvis ikke kunne drikke flaske så hyppigt. Så må du prøve at vurdere om du skal give flasken før eller efter hun sover.
Og hvis hun trives, så må det som sagt være sådan, der er børn som trives rigtig godt med de 600ml og det er okay. Så se på hendes trivsel og så er hun nok en af de børn som vil være klar til skemad forholdsvis tidligt og ikke behøver vente til hun er 6 måneder gammel:o)
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske