Brev:
Træt af mme?
13. maj 2007
Alder:
5 mdr.
Træt af mme?
Kære Helen,
Victoria er nu 5 mdr - vejer 7,7 kg og måler 69 cm. Vi har indtilvidere fulgt den af dig foreslåede madplan og det er gået super, men det er som om at Victoria nu er blevet træt af mælken (nan1). For en god ordens skyld ridser jeg lige hendes dgsforløb op:
07:00 - mælk (ca 200 ml)
07.30 - 09.00 sover
09.00 - grød med frugtmos til (ca. 1 dl af hver)
10.00 - 10.45 - powernapper
12.00 - mælk (ca 200 ml)
12.30 - 15.00 - sover
16.00 - mælk (ca. 200 ml - nogle gange mindre)
16.30 - 17.00 - powernapper
18.00 - aftensmad (1-2 dl kartoffelmos med forskellige grøntsager)
19.30 bad / mælk til natten (ca 200 ml)
- derudover tilbyder jeg kamillete til ethvert måltid samt efter en lur (alt i alt kommer hun op på ca. 100 ml te om dagen). Hendes afførring er fin (varierende konsistens), så jeg vurderer ikke at hun har problemer med maven. Hun er også frisk og aktiv....
Hun er begyndt at vågne ved 05.00 tiden og er meget frisk - jeg giver hende sutten og vil gerne have at hun sover igen; normalt falder hun i søvn igen efter en halv times tid (jeg havde overvejet om jeg allerede på det tidspunkt skulle give hende flaske, men hun virker ikke sulten så jeg valgte ikke at gøre det). Hun bliver så vækket lidt i 07.00 for at få skiftet ble og for at få flaske.
Her på det sidste er hun begyndt at gøre opgør mod mælken. Hun vender hovedet og skælder ud, og hvis jeg "insisterer" på at hun skal spise spytter hun bare mælken ud. Den sidste uge har hun kun taget mellem 100-125 pr måltid, hvilket er halvdelen af hvad hun plejer. Jeg er ikke bange for at hun ikke får nok mad (for hun er glad for skemad) men jeg er bare bekymret for, at hun ikke får nok mælk og dermed væske nok om dagen. Er der ikke et minimumindtag af mælk i døgnet?
Burde jeg vække hende en ekstra gang ved 22.00- 23.00 for at give hende en ekstra portion mælk? Burde hun måske få vælling til natten i stedet for mælk? Hun tager kun 100-125 ml mælk om morgenen - man skulle tro at hun vil være mere sulten eftersom hun ikke har fået mælk siden kl. 20.00 den foregående aften?!
Jeg håber at du som sædvanligt kan komme med gode forslag til mig for jeg gider helt ærligt ikke at "slås" med hende hver gang der skal serveres mælk...
Med venlig hilsen
Renata