Svar: Træt af mme?
13. maj 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Renata
De sidste undersøgelser jeg har set vedr. børns indtag af mælk i alderen 4-6 måneder viser at børn her gennemsnitligt drikker ca 800ml mælk dagligt og det lyder meget fint i forhold til den mælkemængde du skitserer.
Børn har naturligt nogle dage mere appetit end andre dage, fuldstændig ligesom vi kan have det og det er vigtigt at du ser på, hvordan din datter i øvrigt trives, om hun tisser som hun skal, har gang i maven, virker frisk, glad osv.
Som du beskriver det, så tror jeg at din datter trives godt med den mængde mælk og et eller andet sted, så må du tro på at hvis du tilbyder, så tager hun, hvad hun har behov for og at hun således har en naturlig evne til at selvregulere sit behov.
Hun bør ikke få mindre end 400-500ml mælk, så er hendes jernbehov dækket. Det vil dog være godt, hvis du kan få hende til at tage lidt mere, så hun når op på måske 600-700ml da du så også kan energiberige skemaden og bruge mme i maden. Og derudover kan hun tilbydes vand at drikke. Det kan nogle gange være måden at gøre det på, at du simpelthen bruger mme i grød og mos, så dette også tæller lidt mere med i mælkeregnskabet, - altså så hun samlet set når op på de 800ml.
Mange børn vil have behov for en ekstra flaske mælk lige inden midnat og vil så kunne sove på den til næste morgen tidlig. Det kan bestemt være et forsøg værd, hvis du gerne vil have lidt mere nattesøvn. Nogle børn har gavnlig effekt af vælling, andre oplever at det ikke gør nogen forskel - umiddelbart lyder det fint at bibeholde Nan1, da hun jo tilsyneladende trives rigtig godt med den.
Det er forholdsvis store portioner skemad din datter spiser og det spiller naturligvis også ind på trangen til flaske. Du kan derfor også overveje om du skal skrue lidt ned for mængderne, så hun ikke får mere end 1 dl af gangen, så vil der ganske givet være plads til mere mælk.
Så mulighederne er altså at du accepterer det indtag hun har, sikrer dig dog at hun får mindst 500ml mælk, så hendes jernbehov er dækket og det vil være ønskeligt at hun drikker et par hundrede ml mere. Derudover skal du overveje om du skal skære lidt ned på mængderne af skemad, så der er lidt mere plads til mme i maven. Så længe hun ikke er ældre end hun er, er det vigtigt at mme fortsat udgør størstedelen af hendes indtag og det er lige før at hun spiser lige så mange ml skemad som hun drikke mme. Derfor kunne det godt være det, du skulle ændre lidt på.
Selvom skemaden er god og også vigtigt at introducere og få til at fungere rigtig godt, når børnene viser interesse for det, så er det altså vigtigt at du fortsat styrer indtaget lidt og ikke lader maden tage pladsen op for mælken.
Så skal du naturligvis se på hendes trivsel og være sikker på at hun har det godt:o)
Håber dette hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske