Brev:
Søvn, mad og temperament
13. maj 2007
Alder:
7 mdr.
Søvn, mad og temperament
Hej Helen
Tak for en god brevkasse - jeg bruger meget at surfe rundt i dine svar. Det giver en enorm god indsigt i almen udvikling og diverse "faser", som er naturligt for barnet at skulle igennem (og dem er der godt nok mange af :-).
Jeg har tidligere skrevet ang. min nu 7 mdr. gamle dreng og hans manglende søvn om dagen. Det er nu løst - påskeferien var god for mange ting, bla. indførelse af helt faste rutiner, som kunne bibeholdes efter hjemkomst fra sommerhus.
Nu melder der sig dog efterhånden nogle forskellige sørgsmål - der sker jo meget omkring denne alder:
Min dreng er ret pjevset for tiden og har desuden introduceret et helt nyt slags skrig, som udspringer af ren hidsighed og utilfredshed med en given situation. Den er sikker hver gang man skal have body og trøje over hovedet, men også hvis det ikke lige passer ham at blive placeret et sted. Han gider ikke ligge så meget ned mere, men kan endnu ikke sidde helt selv og kravle er vist ikke lige om hjørnet.
(1) Kan man allerede nu gøre noget der indikerer, at det ikke er ok at blive hysterisk eller er opdragelse af denne art for tidligt endnu?? Skal man bare respektere, at han nu bedre er i stand til at give udtryk for sin vilje??
Ligeledes er han begyndt at vågne om natten igen. Tidligere sov han fra kl 20 til mellem 5-6 om morgenen. Nu er der én natlig opvågning fra alt mellem kl 12 til 4. Han vågner med et skrig og er totalt utrøstelig - også hvis det er far, der tager ham. Derfor ender jeg med at amme selvom jeg er i tvivl om, om han reelt har brug for mad på denne tid??
(2) Jeg kan se, at du skriver til flere, at de skal amme når de selv går i seng - måske omk. kl 23! Det har jeg aldrig brugt, men det burde jeg måske?? Synes jo bare det virker forkert at vække ham, hvis han sover dybt?
Samtidig roder han rundt i sengen, og vil kun sove helt oppe i hjørnet af sin tremmeseng og oven i købet på tværs af sengen, så han slet ikke kan være der. Jeg tror nogle gange han vågner udelukkende fordi, han ikke kan "komme længere" og støder hovedet imod kanten - men som sagt kan han ikke trøstes, når han vågner....
Generelt er jeg bange for at amme for meget eller ligefrem optrappe. Han vejer ca. 9 kg, har hele tiden ligget lidt over vægtkurven, så han er godt i stand. Han mangler ikke noget.
Mange har foreslået, at jeg giver ham en flaske inden natten i stedet for amning, da det evt. vil mætte ham mere. Problemet er, at han ALDRIG har villet tage modermælkserstatning (har prøvet forskellige mærker), og at han heller ikke vil/kan finde ud af at tage sutteflasken (bruger heller ikke sut).
Dette er i øvrigt et stort problem, hvis jeg er væk, for han skal have mit udpumpede mælk i kop, og det går ikke godt i så store mængder - han er dermed ikke den nemmesste at få passet.
(3): hvad er din holdning til det med modermælkserstatningen og har du at alternativ til sutteflasken, der ikke er så besværligt som at få fx 130 ml i ham via en kop??
Mht. mad føler jeg, at vi er bagefter. Han har fået grød siden 4 mdr, og pt får han grød formiddag og grønsagsmos aften - ofte lidt friskmoset frugt om eftermiddagen. Vi har også prøvet at give ham mad at sidde med, samt små smagsprøver af vores egen mad.
MEN jeg er generelt utryg ved madsituationen. Fx taler mange om små rugbrøsdhapsere.
(4) Er han for ung til det? Jeg er så bange for, at han skal få noget galt i halsen sådan for alvor. Han har problemer med selv de mindste klumper i sin mad generelt. Lige så snart det bliver for groft (fx hjemmelavet havregrød, broccoli osv), så harker han og får det galt i halsen. Det holder mig tilbage, og jeg føler derfor, at vi måske ikke får en god start på en større og mere varieret madoplevelse???
Det var mange småting. Håber ikke det blev for rodet.
Venlig hilsen
Bettina