Svar: Tidligt op
14. maj 2007
Alder:
18 mdr.
Kære Mette
Måske er din datter ved at ændre søvnbehov forstået på den måde at hun kun skal sove en gang i løbet af dagen og det til middagstid.
Jeg tænker at det vil være relevant for hendes alder at sove 2 timer til middag og så blive puttet, så hun får ca 11 timers nattesøvn, altså ca 13 timer i alt. Det lyder ikke som om hun på nuværende tidspunkt sover mere, men mere som om at rytmen er forkert og jeg tænker at I er nødt til at prøve at holde hende vågen om formiddagen mod at hun så sover f.eks. mellem 12-14 og så holder hende vågen igen inden hun så lægges til natten.
Derudover spiller det jo sandsynligvis ind at det er meget lyst i øjeblikket og solen står tidligt op. For mange familier hjælper det at bruge et mørklægningsgardin - de fås bla som rullegardiner og det kan være et forsøg værd.
Ellers tror jeg I må forsøge at tage hende ind til jer i dobbeltsengen i håb om at hun så vil sove lidt mere igen, fordi det er trygt og dejligt, - hun er jo også i en alder, hvor hun drømmer mere og børn kan godt i hendes alder have lidt mareridtagtige drømme.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske