Svar: Rollespil
14. maj 2007
Alder:
11 år
Kære Rila
Jeg har spurgt mine kolleger og den umiddelbare holdning er at det ikke kan være godt for din dreng at bære 1/3 af sin vægt gennem længere tid. Du skriver dog ikke, hvor tit det er og umiddelbart så lyder det ikke om som han selv på nogen måde føler sig generet af det.
En normal skoletaske vejer hurtigt 8 kg og man anbefaler normalt ikke at børn bærer mere vægt end dette på deres ryg fordi deres krop ikke har godt af den belastning. Der er dog sandsynligvis forskel på at bære en taske på ryggen og så at bære en ringbrynje, som trods alt dækker en større flade og del af kroppen og derfor også belaster anderledes. En skoletaske har man dog ikke på i flere timer, det er til og fra skole og en gang imellem, hvis man skal til et andet klasselokale, men således en korterevarende belastning.
Så det er meget svært som sundhedsplejerske at sige, hvad det rigtige svar til dit spørgsmål skal være. Jeg vil foreslå dig at kontakte en ortopæd eller en børnelæge, som sandsynligvis ved mere om, hvilke undersøgelser og lignende der er lavet omkring hvad børns krop kan tåle af forskellige fysiske belastninger. Du kan også prøve at tale med jeres læge omkring det.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske