Brev:
Søvn - 13 mdr.
14. maj 2007
Alder:
13 mdr.
Søvn - 13 mdr.
Hej Helen
Marcus er nu blevet 13 mdr., og jeg har lidt spørgsmål vedr. søvn.
Han bliver meget hurtig træt om formiddagen, fordi han ”kun” vil sove ca. 8½-9 timer om natten. Jeg kan simpelthen ikke få ham til at sove der kl. 20-20.30, hvor vi så gerne ville, og som han har gjort førhen. Hvis det endelig lykkes, ja så vågner han ca. kl. 5 om morgenen.
Han får stadig bryst ved mig om aftenen, ligesom en lille hyggestund, efter at han har været i bad og sådan. Hvis han er mega træt, falder han i søvn ved mit bryst kl. 19, men så er det jo også, at han vågner - ja, faktisk midt om natten, og synes, at han er frisk og klar til en ny dag, hvilket han gør sig bemærket med at først græde, fordi han vil op, og så ellers snakke, lege, hopper på os mv. Når han vågner så tidlig, tager jeg ham over i vores seng, for at få ham til at sove igen. Det lykkes en gang i mellem, men desværre for sjældent. Hvis jeg bare lader ham blive i hans seng, begynder han at græde.
Da han startede i DP (1. marts), sov han længe om formiddagen 9-11, og så sov han, når jeg havde hentet ham (fra ca. 15-16), men i samråd med os, lavede hun det om, så hun nu vækker ham efter han har sovet ½ time til 3 kvarter, der om formiddagen. Ellers sov han når de andre var vågen og omvendt, og spiste alene osv. Nu sover han så den her halve time om formiddagen, og sover så igen fra ca. 11.30 til ca. 13.30, dette har han gjort i snart 1½ måned. Og så kan jeg først få ham til at sove der kl. 21-21.30. Han vender og drejer sig, rejser sig, jeg ligger ham igen, vender og drejer sig, igen og igen og igen.
Han har 2 nætter for en uges tid siden sovet hhv. 11½ og 10 timer om natten, men jeg kan ikke se, at vi/DP gjorde noget anderledes. DP sagde kun, at han havde leget så godt deromme, og at det var som om, det hele var faldet på plads for ham. Men han er altså tilbage, med kun at sove ca. 9 timer nu. Han leger dog stadig godt deromme.
Hvad kan vi gøre for at han sover mere om natten? Det er jo svært, ikke at ligge ham ud der om formiddagen, for han bliver pylret og græder meget, når han er træt der. Er det noget, som vil gå i sig selv igen, eller hvad tror du? Og hvad kan vi evt. gøre?
På forhånd tak
Hilser
Hanne