Svar: Søvn - 13 mdr.
14. maj 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Hanne
De fleste børn på godt et år vil gennemsnitligt have behov for at sove 1-2 lure dagligt af 2-3 timers varighed og sove 11-12 timer om natten - dog så det sammenlagt giver mellem 13-14 timer. Det er et gennemsnitligt skøn og nogle børn sover mere, andre mindre.
De fleste børn vil imellem 12-18 måneder begynde kun at sove en gang dagligt og denne overgang er ofte svær, fordi barnet på den ene side virker træt og pylret og på den anden side ikke er træt nok til at sove. Måske er jeres dreng ved at være der, hvor han ikke skal sove om formiddagen og det simpelthen er den overgang han lige skal ind i.
Det lyder jo sådan set meget fint at han sover ½ time om formiddagen og 2 timer til middag, det er 2½ time + de 9 timer om natten, det er knap 12 timer. Altså lidt under gennemsnittet med acceptabelt og det lyder også som om han har enkelte nætter hvor han så sover mere.
Jeg tror altså at det er en overgangsfase, som tager lidt tid og at det er vigtigt at I fortsat forsøger at lytte til de signaler han viser. Præcis som I har gjort med at lave en overgang der hedder korvarig formiddagslur og middagslur med de andre børn. Stille og roligt vil han sandsynligvis kunne nøjes med en lur dagligt og hans søvn om natten vil også ændre sig.
I skal også tænke på at han oplever rigtig meget og meget af hans natlige uro kan sagtens skyldes dette. Han udvikler sig måde motorisk og har naturlig motorisk uro i kroppen og så er han også meget mere opmærksom på verden omkring sig og får rigtig mange stimuli den vej.
Jeg tænker altså at tiden arbejder lidt for jer:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske