Brev:
Søvn og afføring
14. maj 2007
Alder:
2 mdr.
Søvn og afføring
Hej Helen
Jeg har en dejlig, glad og for det meste rolig dreng. Mine første spørgsmål er angående søvn..
Min dreng har hele tiden haft svært ved at falde til ro selv, spjætter og bruger hele kroppen, når han skal sove. Derfor har vi hjulpet ham meget med at holde, nusse osv. med ham. (Vi har også prøvet at svøbe ham, men så bliver han meget gal) det skal dog siges at det er blevet meget bedre. Fra at skulle ammes i søvn, så siddes med, og nu er vi nået til det punkt, hvor vi for det meste kan lægge ham i sengen (liften og hjælpe ham med at holde fast på sutten og f.eks. sige lyde, for at få ham til at slappe af. Et par enkelte gange har vi kunne lægge ham og derefter er han faldet i søvn af sig selv.
Vi har siden vores søn var ca. 4 uger haft rutiner angående søvn både om dagen (da han ikke bare falder i søvn af sig selv og derefter bliver overtræt)og så putteritualer om aftenen. Han har endnu ikke helt fanget systemet, men vi håber vores arbejde bærer frugt snart.
Nå men vores spørgsmål går på at drengen for det meste vågner mellem 4-5 om morgenen og det faktisk uanset om han sover kl. 20.30 eller 22.00. Vi står dog ikke op med ham før kl. 6.00 (dagen starter ikke før) og han får lov at ligge i sin seng og lave lyde så længe... selvfølgelig hvis han græder højt, tager vi ham over til os, men han sover ikke mere.
Hvordan kan vi få ham til at sove længere??
Hvornår tror du han fanger vores rutiner??
Er der noget vi skal lave om i løbet af dagen??
Vores dag kan f.eks. se sådan ud:
kl. 6.00: op, skiftes, tøj på
kl. 6.30: amme+mme (jeg har ikke nok mælk)
kl. 7.00: måske en powernap på 20-30 min. ikke hver dag)
kl. 8.30: amme+mme
kl. 9.00: sove udenfor i barnevogn ( han skal hjælpes tilbage i søvnen nogle gange.)sover ca. 2-2 1/2 time
kl. 11.30: amme+mme
kl. 13.00: powernap på ca. 20-30 min. (ikke hver dag)
kl. 14.30: amme+mme
Kl. 15.00: sover cca. 2-3 timer ( også med hjælp)
kl. 17.30: mme
kl. 19.30: nattøj på, mme og så puttes (det kan tage fra 2 min-1 1/2 time at få ham til at sove
han skal have mad 2-3 gange i løbet af natten
Nå og så til mit spørgsmål omkring afføring.. Min dreng har ikke afføring i bleen. Han har det 1 gang om dagen, men kun når vi har bleen af og jeg siger til ham at nu skal vi lave l... så holder jeg en klud under ham og så kommer det. Dette har stået på i over en måned. Det er selvfølgelig dejligt at der ikke er l... bleer, men senere hen, når han skal passes kan andre jo ikke bare bruge tid på det. (Og nej vi er ikke ved puslebordet hele dagen), og så skal han jo ikke gå og holde på det..
Mit spørgsmål er så kan han virkelig styre det??? eller er det bare fordi jeg kan læse ham, hvornår han er klar til det?? synes nemlig det er meget mærkeligt.. til sidst.. skal jeg prøve at lærer ham at gøre det i bleen istedet for??
Men tusind tak for svar
Kærlig hilsen R