Svar: Søvn og afføring
14. maj 2007
Alder:
2 mdr.
Kære R
Dagens rutiner ser fine ud og det lyder fornuftigt nok at I hjælper jeres dreng med at finde roen og blive skærmet for verden omkring sig, så han efterfølgende sover bedre.
Det er helt okay at du både ammer og giver flaske, det giver også en vished for at din dreng får nok at spise og det ikke er derfor han har svært ved at falde i søvn. Det lyder altså som om det handler mere om tryghed og den dreng han nu engang er, end om behov for yderligere mad.
Du skriver dog at du giver mme kl. ca 19.30, ammer et par gange i løbet af natten og når han så vågner kl. 04, så forsøger I at lade ham være, ligge at pludre osv. Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvad tid du ammer om natten og jeg tænker at det i forhold til hans alder, kan være et helt reelt behov for mælk at han vågner kl. 04. Mit umiddelbare bud er derfor at du skal lægge ham til der, for at se om han så kan sove et lidt længere stræk hen til morgenstunden.
Jeg vil derudover sige at variationen om aftenen, hvor han nogle gange falder hurtigt i søvn og andre gange er længere tid om det, hænger fint sammen med hans alder og det faktum at han fortsat sover meget varieret i løbet af dagen. Han er stadig meget selvregulerende hvad angår både søvn og mad.
Når børn begynder at være omkring 4 måneder, så begynder man at kunne skabe lidt mere faste rutiner, kigge lidt mere på klokken, forsøge at putte til lidt fastere tider osv. På det tidspunkt vil de fleste børn kunne nøjes med at sove 3 gange dagligt, blive puttet til natten, få en flaske eller bryst sen aften og igen i løbet af natten. Børn skal være 6 måneder inden man siger at de ernæringsmæssigt ikke har behov for mælk om natten.
Med hensyn til hans afføring, så tror jeg han vil have afføring i bleen, hvis du bare giver ham en ble på og ikke står og venter. Jeg tror også det handler mere om at du er god til at aflæse hvornår han har afføringstrang end om at han selv er i stand til at registrere dette. Børn er normalt mere end 3 år gamle før de er i stand til at kontrollere vandladning og afføring.
Din dreng vil godt med den alder han har kunne virke generet af en fyldt ble eller man kan se på ham at det f.eks. gør ondt, når han tisser, hvis han f.eks. har fået en infektion, er blevet hudløs eller lignende forneden. Men han vil efter min mening ikke være i stand til at kvittere en afføring, når du beder ham om det:o)
Jeg tror ikke du hverken skal lære ham at gøre det i bleen eller holde en klud under ham, jeg tror bare du skal lade ham have afføring når han har det (i bleen) og så skifte ham, når det så er nødvendigt. Du kan ikke på den måde gå ind og lære ham noget på nuværende tidspunkt, det er tilfældigt. Og et eller andet sted skal man ikke forcere en udvikling, det kan give problemer senere hen.
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske