Brev:
Sove på maven og styrke til at sidde
14. maj 2007
Alder:
5 mdr.
Sove på maven og styrke til at sidde
Hej Helen!
Vi har tidligere og har stadigvæk problemer med at få vores dreng til at sove. Som jeg har beskrevet til dig før, skal vi en længere rutine igennem for at få ham til at sove. Nu har vi imidlertid fået et nyt problem.
Når han endelig falder i søvn i vores arme og bliver lagt i sin seng, drejer han sig over på maven. Vi prøver forsigtigt at vende ham over på siden eller ryggen, hvilket desværre ofte resulterer i, at han vågner og bliver meget utilfreds – og så kan vi starte forfra med vores putterutine. Flere gange når han vender sig over på maven, vågner han også selv, da han ligger og løfter hovedet eller presser ansigtet ned i madrassen.
Når vi leger med ham i løbet af dagen, kan han selv vende fra ryg til mave uden problemer og fra mave til ryg - dog til tider med lidt problemer. Han ligger ofte og presser ansigtet ned i legetæppet, og løfter enden lidt op i forsøg på at komme fremad (går jeg ud fra:o)) men er det ok for en dreng på 5 ½ mdr. at sove på maven?
Jeg kan også bruge et råd til, hvordan vi træner ham i at sidde. Jeg har hørt at børn ikke skal sidde, før de selv kan holde balancen og ”sidde selv”, men hvordan finder man ud af det? Når vi leger på gulvet i løbet at dagen, får han lov til at sidde med en hånd fra mig – er det ok og i så fald, hvor længe må han sidde, før han skal over på maven igen?
Med venlig hilsen familien T.