Svar: Sove på maven og styrke til at sidde
14. maj 2007
Alder:
5 mdr.
Kære familien T.
Med hensyn til at sove på maven og risikoen for vuggedød, så er dette især vigtigt i den periode, hvor barnet ikke er i stand til at vende sig selv. Ligeså snart barnet begynder at vende sig, så kan man ikke gøre så meget mere.
Mange børn har det faktisk rigtig godt med at blive puttet på maven og det lyder som om I skulle forsøge dette. Læg ham på maven og hold en hånd på hans krop, stryg ham blidt over håret og hen over ryggen og se om han så vil være i stand til at falde i søvn i sin seng. Når han så har sovet godt et stykke tid og inden I selv går i seng, så skal han alligevel have mælk igen og her synes jeg så I skal putte ham på ryggen. Så når I er der og kan holde øje med ham, så put ham på maven. Når I selv går i seng for at sove, så vend ham om. Vender han sig så selv igen i løbet af natten, så kan I ikke gøre noget ved det.
Med hensyn til at få styrke i ryggen, så får han bedst det ved at ligge på maven. Når han er vågen skal han være så meget på maven som overhovedet muligt. Det er fra maveliggende stilling at ryg og nakke styrkes.
De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen være stærke nok i ryggen til at kunne sidde kortvarigt i høj stol. Du vil kunne se at han holder ryggen rank og lige, når han sidder. Efter 5-10 minutter så falder han sammen i ryggen, ryggen krummer, han falder lidt til siden eller forover og så er han ved at være træt og skal ikke sidde mere, men ned på gulvet og møve rundt igen.
Så det handler altså meget om at se på ham og se hvad han ser ud til at kunne klare. De fleste børn er omkring 8 måneder, nogle lidt før, andre lidt senere, før de er i stand til at sidde selv frit på gulvet. Du må gerne sidde på gulvet med din dreng, men kortvarigt, se på ham og se hvornår han virker træt.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Han lyder til at være inde i en god udvikling:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske