Brev:
Mad, sove og mælk
14. maj 2007
Alder:
9 mdr.
Mad, sove og mælk
Kære Helen.
Så har jeg endnu engang brug for din hjælp og vejledning. Vores dreng er snart 9 måneder (den 19. august), så jeg vil gerne høre, om hans plan for dagen holder stik. For det meste ser hans dag sådan ud:
6.30 - 7.00: Vågner. Vi henter ham først ved en 7-tiden selvom han vågner inden. Han ligger bare og hygger sig i sengen indtil da.
7.00: Ammes i sengen.
8.00: Grød til morgenmad (havregrød/øllebrød/flerkornsgrød med MME) evt. med lidt revet frugt på toppen + vand af kop.
8.30 - 9.00: Puttes til formiddagslur, ca. 1½ time.
10.30 - 11.00: Formiddagshapser, gerne ½ banan, 1 kiwi eller anden frugt + vand af kop.
12.00: Frokost, gerne små rugbrødshapsere med leverpostej (yndlingsspise) og/eller smøreost med hvidløg eller anden smag. Jeg har også prøvet med moset avocado og vil snart forsøge mig med makrelguf. Hvis der er rester med kød fra aftensmaden får han også lidt af det. Vand af kop.
13.00: Puttes til middagslur, ca. 1 time.
15.00: Eftermiddagssnack, gerne A38 eller sødmælksyoghurt naturel med ymerdrys og frugt i skiver + vand af kop. Det hænder også, at han får ½ havregrynsbolle med smøreost eller ½ frugtstang med figen eller anden smag.
16.30: Puttes til sen eftermiddagslur, ca. ½-1 time.
18.00: Aftensmad med udgangspunkt i vores mad + vand af kop.
19.00: Gøres klar til natten (bad, dråber, børste tænder, nattøj, historie, leg, m.v.).
20:00 Godnat og sov godt.
23.00: Ammes til natten. Han sover igennem indtil næste morgen.
Hvordan ser hans plan ud med hensyn til:
1) Sovetider? Da hans to lure om formiddagen og efter frokost er så korte har han brug for en tredie lur om eftermiddagen, hvis han ikke skal være alt for træt og pylret til aftensmaden. Ellers gider han bare ikke spise noget og er uoplagt. Om morgenen er han segnefærdig allerede kl. 8.30 - 9.00, så jeg er nødt til at ligge ham så tidligt igen.
Bør jeg fortsætte med at lade ham få de to lure indtil han skal begynde i vuggestue (når han ca. 11 måneder gammel) og lade institutionen om at få ham til kun at tage 2 lure og så 1 lur senere?
2) Mad? Han er et spinkelt barn. Ved sidste vejning for en måned siden var hans vægt 7 kg. Han var 70 cm. lang. Han har ikke taget så meget på de sidste 4 måneder, men han er en glad, tilfreds og aktiv dreng. SP bad mig om at sørge for ekstra fedtstof i hans grød og på brødet, så han får flere kalorier. Hun sagde også, at han skal have sødmælk af kop. Jeg er selvfølgelig opmærksom på at følge hendes vejledning.
Virker hans madplan fornuftig nok i forhold til hans behov?
3) Mælk? Jeg er meget i tvivl, om han får dækket sit mælkebehov. Jeg ammer ham om morgenen, når han er vågnet og igen om aftenen, før jeg selv går i seng. Natamningen blev droppet for knap 1½ måned siden, og det går helt fint uden.
Jeg giver ham MME i hans grød om morgenen, A38 eller sødmælksyoghurt om eftermiddagen eller smøreost på brød til frokost eller eftermiddag. Til aftensmaden tilsætter jeg også noget sødmælk eller MME. Han er meget glad for at drikke vand af kop, men gider ikke hverken MME eller sødmælk i kop. Jeg har ihærdigt forsøgt at tilbyde ham det i længere tid, men det er altså vandet, som slukker tørsten.
Bliver hans mælkebehovet dækket? Jeg vil jo også gerne snart stoppe med amningen om morgenen og herefter om aftenen, så jeg ikke ammer ham overhovedet. Hvordan skal det gå, når han ikke vil tage MME eller sødmælk i kop?
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Camilla :-)