Brev:
Problemer med spisning
14. maj 2007
Alder:
10 mdr.
Problemer med spisning
Hej Helen,
Vores spørgsmål går på mad. Vores søn på snart 10 måneder er lidt af en strid herre at have med at gøre, når det kommer til mad. Han kom sent i gang (var vel næsten 5 måneder, da vi for alvor begyndte med grød), og når han så endelig er kommet godt på vej, så er han blevet syg, har mistet appetitten og derefter har vi nærmest kunne starte forfra (han er også snottet nu og hans første 2 tænder er lige brudt igennem). Nu er han så startet i dagpleje her per 1. april (har altså været der i ca. 1,5 mdr.), og det har voldt os en del problemer. Vores søn virker utryg, og det er måske en stærkt medvirkende faktor til hans manglende lyst til mad.
Vores dreng har i en periode godt vil spise grød, moset mad uden den store konsistens og frugt til at sutte saften af, men de store epokegørende skidt til at ville spise mere fast føde har han ikke vist. For et par uger siden begyndte han at vende hovedet bort, når vi ville give ham mad med ske, så vi tænkte at måske, var han nu parat til mere fast føde og måske ville han selv.
Siden da har vi forsøgt at lade ham spise brød med diverse ting smurt på, samt frugt, kogt fisk, gulerødder, ærter, broccoli, udkogte kartofler, pastaskruer osv. i små stykker (han får altså stort set det samme som os). Ved siden af giver vi ham så lidt grød, som vi lusker ind, når det lader sig gøre – det er vores måde at vide os sikre på at han få lidt i maven. Sådan spiser vi sammen med ham morgen og aften (han får mælk af glas ved siden af), og hos dagplejen får han efter sigende grød, frugt og lidt brød (det ved vi så ikke, om han ret faktisk gør).
Vores søn viser til tider stor interesse … putter maden i munden, tygger lidt og spytter den ud igen og sådan bliver det ved, indtil han bare begynder at lege med maden (kaster det på gulvet, banker det til ukendelighed og maser det sidste liv ud af det). Alt i alt bliver det ikke til meget mad i maven.
Yderligere får han 2 flasker med majsvælling (i alt omkring 250 ml) samt 2 flasker med tilskudsblanding (i alt omkring 200–250 ml).
Hans vægt står stille eller måske har han ligefrem tabt sig lidt indenfor den sidste måned. Han vejer omkring 8.5 kg og er cirka 74 cm lang. Vi synes, at han er blevet for tynd, og vi er dybt frustrerede over situationen. Han virker som sagt lidt utryg, er meget kontaktsøgende, men er også i fuld vigør (kravler, rejser sig op af alt, går med gåvognen etc.) og griner og pludrer, når han er sammen med os.
Hvad forsøger han mon at fortælle os, og kan du guide os i den rigtige retning? Hvordan støtter vi ham i hans spiseproces, og hvordan sikrer vi os, at han får tilstrækkeligt med næring, vitaminer osv?
Vi sætter kæmpe pris på din feedback.
Hilsner fra de frustrerede forældre