Svar: Problemer med spisning
14. maj 2007
Alder:
10 mdr.
Kære frustrerede forældre
Tak for jeres brev og jeg skal prøve at give jer feedback på den måde at jeg vil skitsere nogle af de ting, som jeg tror gør sig gældende, og så kan I slev vurdere, hvad der mon passer i forhold til jeres situation.
For det første er det ikke sent at gå igang med skemad, når man er 5 måneder gammel og det sker desværre tit, at børn bliver syge og at tingene af den grund bliver sat lidt tilbage. Det er således ikke fordi I har gjort noget forkert i den retning.
For det andet så tror jeg det er enormt vigtigt at I tager udgangspunkt i den alder jeres dreng har nu og ligesom laver en ny strategi. Man siger faktisk at overgangsperioden er slut nu og at han skal have samme mad som I andre spiser. Grøden er fin om morgenen og det er helt okay at i moser en kartoffel med lidt sovs til aftensmaden, men derudover skal han ikke have skemad, han skal have familiemad.
I skal vide at det er meget normalt at børn netop i jeres drengs alder begynder at lukke munden. Det er i 9-12 måneders alderen at man som forældre ofte oplever de første egentlige spiseproblemer, simpelthen fordi barnet i denne alder begynder at knibe munden sammen, når skeen kommer. Det gør de af flere årsager - for det første er det en måde at give udtryk for at de selv vil medvirke, som de nu er i stand til at mestre det motorisk og for det andet, så ligger der jo også en vis vilje og selvstændighed i det at lukke munden.
I kan give jeres dreng en jakke på, selvom han protesterer, I kan børste hans tænder, rede hans hår, skifte hans ble osv. under stor protest, fordi I er stærkere end ham. Men I kan ikke få ham til at spise og selvom man så skulle forestille sig at man pressede maden ind i munden, så er der ingen garanti for at han ville synke det - han kunne 'samle forråd' og spytte det hele ud igen. At lukke munden er således en af de eneste måder, hvor barnet kan vise at her bestemmer det selv og her har det sin egen vilje.
Det er således en helt naturlig udvikling og også en måde at markere sin voksende selvstændighed på. Jeres søn er igang med separationsfasen, hvor han på visse punkter skal adskille sig fra sine forældre.
Og hvad skal man så gøre ved det:o)...
Det er altid rigtig vigtigt at servere en tallerken med lidt forskelligt på. Ikke ret meget af gangen, da det kan virke for overvældende. Nogle gange er det nødvendigt at fjerne tallerkenen og i stedet komme enkelte rugbrødshapsere eller pastaskruer på en dækkeserviet, så barnet kun skal tage en af gangen.
Det er vigtigt at servere maden adskilt, så jeres søn kan tage det han mest har lyst til. Det er således ofte en dårlig idé at servere lasagne eller andet i denne periode, hvor barnet gerne vil have lov til at være lidt selektiv - giver man lidt ærter, majs, gulerod, peberfrugt, kød, pasta, rugbrødshapsere osv. hver for sig, så har barnet mulighed for selv at vælge. Og det kan godt være at det kun er majsene og pastaen der glider ned den ene dag, men næste dag er det så måske noget af det andet og det er okay.
Det er meget vigtigt at stille tallerkenen foran barnet og så lade barnet gå igang selv uden at man blander sig eller viser for meget interesse for hvad og hvor meget barnet spiser. Barnet skal have ro til sin mad.
Så skal man vurdere, hvorvidt der er tale om at barnet undersøger maden, lydende, reaktionerne. Hvordan siger det, når en tallerken falder til gulvet, hvad sker der med mælken, når den løber hen over bordet og hvad gør det ved mine forældre, hvis jeg vælter mit glas... I skal vurdere om jeres søn gør ting, fordi det er et led i hans undersøgelse af verden omkring sig eller om han gør det mere bevidst fordi han nu er bevidst om at han ved at gøre sådan, er sikker på at blive centrum for middagsbordet.
Det er jo en balance og nogle gange er man nødt til at sige at måltidet er slut og så fjerne enten barnet eller tallerkenen. Det lyder som om I et eller andet sted er nødt til at finde ud af hvilke regler I skal have i jeres hjem. F.eks. regler om at man spiser ved bordet, at man ikke får mad serveret andre steder, så det at sidde i sin høje stol hænger sammen med at spise.
Da vi forældre naturligt meget interesserer os for at vores børn spiser, så er det ofte meget nemt at blive centrum for middagsbordet, når man er et barn og hvem vil ikke gerne være det...
I skriver at jeres dreng virker utryg ved dagplejen og spørger om det kan være medvirkende faktor til at han mangler lyst til mad. I skriver også at I selv tvivler på om det nu passer, det dagplejeren fortæller at han der spiser lidt brød mm. Jeg tænker derfor at I selv virker utrygge ved dagplejen og da jeres dreng spejler sig i jer, så er der ingen tvivl om at dette kan have indflydelse på hans lyst til at spise. Hvis I lader jer mærke med at det ikke er rart at skulle aflevere ham i dagpleje, så synes han heller ikke selv at det er rart.
Derudover så kan det faktisk godt tænkes at han i dagplejen spiser anderledes end derhjemme, her er hele situationen omkring maden en anden og det at spise sammen med de andre børn, gøre som han ser de gør og netop på grund af at der er flere om bordet og han ikke får fuld opmærksomhed, ja så spiser han måske lidt mere der:o)
I skriver at jeres dreng er nysgerrig nok og faktisk gerne putter maden i munden, smager på det osv. og så skriver I også at han får 4 flasker dagligt (både tilskudsblanding og vælling), som jeg tror I skal væk fra. Jeg kan godt se at han sammenlagt ikke når op på en voldsom stor mængde, men netop den type mælk han får mætter meget og når den er fordelt over 4 gange dagligt, så fjerner det simpelthen lysten til den anden mad, - jeg tror simpelthen ikke at han er sulten nok.
Jeg vil derfor foreslå at I med det samme skruer ned til 2 flasker dagligt og at I forholdsvis hurtigt forsøger at komme ned til kun en flaske til natten. Så når han sandsynligvis ikke op på de 400ml og derfor kan det være nødvendigt at give ham lidt jerntilskud indtil han bliver et år. Jeg mener det helt klart er at foretrække at få ham til at spise lidt mere.
Derudover så skal I tænke på at han skal have mange hyppige måltider. Han skal spise rigtig tit og det er vigtigt at I fokuserer på dette mere end på, hvad der egentlig ryger indenbords.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Havregrød med et glas mælk til (I kan lave grøden med mme, så tæller det også med i regnskabet)
Formiddag: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg, ved siden af forskellige kogte grøntsager (ærter, majs, gulerod), lidt rester fra aftensmaden som pastaskruer, frikadelle osv. Vand af kop
Puttes til middagslur
Eftermiddag: En lille portion tykmælk med frugtmos, evt. lidt rugbrødsdrys, friske bær, banan eller lignende. ½ bolle med smør og lidt ost i stænger, vand af kop en gang imellem lidt fortyndet juice
Før aftensmad: En tallerken med lidt forskelligt grønt - ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt, avokado osv.
Aften: Det samme som I andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs. Lidt frugtmos/frugtgrød med mælk til dessert. Mælk af kop
Puttes til natten med en flaske vælling
Sen aften/nat: Vand
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Forhåbentlig har I fri nu her i Kristi himmelfartsdagene så I kan arbejde på de nye rutiner. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske