Svar: Hvor længe i autostol?
15. maj 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Stine
Jeres dreng må gerne sidde i autostol et par timer, når det drejer sig om at I skal på tur, som forlede, hvor I skulle til Sverige. Det handler om at køre og komme af sted og udnytte, når han sover godt og så holde et langt hvil, når han er vågen og har brug for en pause.
Problemet omkring autostol idag er at autostole bruges til rigtig meget. Som udgangspunkt så skal en autostol kun bruges i bilen og ikke andre steder, holder man sig til dette, så burde barnet ikke tage skade af det.
Det barnet tager skade af er, at forældre i dag bruger autostolen til det hele. Autostolen er inde, barnet sættes i den, mor pakker tasken, barn og stol bæres ud i bilen, kører hen til indkøbscenteret, barn og stol bæres ud af bilen og sættes i en indkøbsvogn, kører rundt med barnet i centeret, kører hjem, barnet er faldet i søvn, barn og stol bæres ind osv. Det tager børns ryg skade af for et lille barn skal ikke sidde og transporteres rundt på denne måde flere gange om ugen. Men de lange ture som man har en gang imellem, det skader ikke.
Så tænk jer om, brug autostolen med fornuft. Tænk generelt over hvormeget jeres dreng sidder, skråstol er heller ikke godt. Det er bedst for børn at ligge, at være på gulvet, bruge sin krop og har man haft en lang tur i bilen, så skal barnet bagefter ud og ligge på gulvet.
Rigtig god tur:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske