Brev:
Nægter at være træt
15. maj 2007
Alder:
3 år
Nægter at være træt
Kære Helen
Vores datter på 3½ har fået ny seng. Hun har hidtil ligget i tremmeseng, men ønskede sig en ny seng, da hun opdagede at kammeraterne sov i store senge, de selv kunne komme ud af, og hun var ked af, at hun ikke selv kunne kravle ud af sin seng. I perioden indtil den nye seng blev leveret, sov hun på gulvet, idet hun nægtede (!) at ligge i tremmeseng.
Du kan sikkert allerede godt høre her, at vi har en meget bestemt datter. Hun er godt til at udtrykke sine ønsker og følelser, men som 3-årig er der også ting hun ikke kan forklare og det ender i vredesudbrud og raserianfald. Ganske som jeg kan se fra din brevkasse, at andre forældre oplever. Det beroliger mig dog.
Men da vi fik den nye seng leveret, og nyhedens interesse var dalet efter en uge, nægtede hun at sove i den. Den er formentlig for stor - og for u-tryg for hende. Vi har lagt puder i den ende ende, men desværre har vi ikke fået sengehesten leveret da den er i restordre, så jeg har stillet en stol for, så hun ikke falder ud. Alligevel nægter hun nu at sove i sin "store-pige" seng.
Vi har så taget tremmesengen i brug igen, som hun frivilligt klatrer op i, men hver aften proklamerer hun at "hun ikke er træt. Hun vil ikke sove. Hun vil ikke hvile sig. Hun vil ikke ligge og slappe af. Hun vil ikke ligge og hygge sig. Og hun vil heller ikke ligge og læse. Hun vil bare op igen". (Og vi ved hun er træt!)
Altså hvad vi først troede var sengens skyld er pludselig blevet et kollosalt sove-mareridt, for der går lang tid med overtalelse fra vores side, at hun skal blive liggende, at vi er lige inde ved siden af, og at hun får vand, eller en ekstra historie, eller en ekstra sang, og derudover går vi ind til hende sådan hvert 5.-10. minut når hun råber på os. (Eller hysteri-græder, som det mange gange ender med.) I flere tilfælde har jeg siddet hos hende til hun sov, eller ladet hende sove i min seng, og andre gange har jeg skældt ud i ren frustration. (Dette sker især når jeg er alene hjemme med de hende og lillesøsteren på 8 mdr).
Vi er virkelig kede og trætte af denne situation, som nu har været således hver aften i de sidste 2 mdr. Det er ikke så stort et problem at lægge hende til middagslur i weekenden mærkeligvis. Der accepterer hun at ligge (i tremmesengen) og sove en lille lur, mens vi er nedenunder i stuen.
Jeg kunne nævne dig andre situationer, hvor vi står rådvilde overfor hendes temperament, men dette problem er det p.t. største. Kan du ikke komme med et godt råd til os?
Kærlig hilsen
Christina