Svar: Nægter at være træt
15. maj 2007
Alder:
3 år
Kære Christina
Hvor meget sover jeres datter til middag? Måske skulle I forsøge at korte hende middagslur ned, så hun automatisk bliver mere træt om aftenen... De fleste børn omkring 3 år vil ikke have behov for at sove mere end 1 times tid, måske 1½. Du skriver ikke hvorlænge hun sover, men det tænker jeg kan være første mulighed.
Derudover så handler det jo sandsynligvis meget om hendes alder og det at hun prøver grænser. Her har hun fundet ud af at hun et eller andet sted kan få fuld opmærksomhed og det er jo rigtig dejligt at have sine forældre for sig selv, når man er 3 år og har en lillesøster på 8 måneder. Hun er klog jeres 'store' pige:o)
Kunne det mon hjælpe hende at lytte til en historie. Man kan jo få CD´ere med historier på? Jeg ved godt at nogen vil synes det er et skråplan, men umiddelbart tænker jeg at det jo handler om at få jeres datter til at slappe af og mærke roen komme over sig og jeg forestiller mig at hvis hun nu kunne ligge og lytte til en historie, så ville hun måske bedre kunne slappe af... man skal dog være opmærksom på at det ikke i stedet begynder at få modsatte effekt og at hun holder sig vågen.
I forhold til at sengen måske alligevel er lidt stor for hende, så kunne I måske lægge en voksendyne ved siden af hende. Rulle den sammen - lade hende låne mors eller fars dyne, når hun skal sove. Find også ud af om en bamse har betydning eller andet legetøj, nogle børn sover med de mest mærkelige ting og føler sig trygge ved det.
Jeg tænker derudover at det er vigtigt at I viser hende omsorg og giver hende den tryghed hun har behov for. Børn i hendes alder kan f.eks. godt være bange for mørke og de kan godt have lidt 'onde drømme' som gør at det er svært at lægge sig til at sove. I skal derfor være opmærksomme på om der er tale om en reel utryghed eller om hun prøver grænser.
Put hende og forsikre hende om at I er der, passer på hende osv. Fortæl hende at selvom I går, så er I lige inde i stuen, lægger tøj sammen eller hvad I nu laver og betryg hende i at I kommer igen - og så skal I naturligvis komme og atter kysse hende, kærtegne, putte dyne om hende osv. inden I går igen. I skal ikke blive væk så længe at hun når at blive utryg, hun skal opleve at I kommer, når I har sagt det. Måske er 10 minutter for lang tid og det at I kommer, når hun råber... måske skal I vise jer inden hun begynder at råbe...
Med hensyn til at lade hende sove i din seng, så er det også helt okay. Hvis det er det, som fungerer, når I er alene hjemme så gør det. Hvis hun der falder i søvn uden problemer, så lyder det som om at det er værd at benytte sig af det og så kan du altid flytte hende ind i hendes egen seng, når hun så er faldet i søvn. Det kan jo også være en aftale at hun skal lægge sig til at sove, hvis hun ligger i mors seng og så putter du hende i hendes egen seng senere.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre:o) Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske