Svar: Opstart til grød
15. maj 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Gitte
Velkommen til:o)
Det er en fin plan for dagen du har skitseret og jeg tænker at det vil være passende at forsøge med lidt grød omkring kl. 12. Her har din datter fået mælk om formiddagen og hun har sovet lidt og burde derfor være oplagt til det. Det er vigtigt at starte på et tidspunkt, hvor hun ikke er hverken for træt eller for sulten.
Det er en god idé at starte med lidt grød. I 4-6 måneders alderen er det ris, majs, hirse og boghvedegrød du kan forsøge dig med. Start med 4-5 tsk. fulde og øg hende så langsomt over flere dage til lidt mere. Når hun har fundet ud af teknikken og det går godt med at spise og er nået op på at kunne spise en lille dl, så begynder du med skemåltid nr. 2. Dette kan så være grøntsagsmos om aftenen. Giv hende til at begynde med ½ dl grød formiddag og ½ dl. grøntsagsmos aften. Igen øger du langsomt denne mængde, så hendes mave også kan følge med.
Princippet er at det er bedre at få 3/4 dl. 2 gange dagligt end 1½ dl. 1 gang dagligt. Det er vigtigt for at der fortsat er plads til mælken og fordi hun så får flere forskellige næringsstoffer når hun både får grød og mos.
Skemaden kommer ud over mælken hun drikker. Altså ikke i stedet for, men hun skal have begge dele. Det er altid en god idé i begyndelsen at følge efter med en amning og det kommer til at passe fint i forhold til din plan, hvor hun så kan få skemad, ammes og puttes til middagslur.
Sammen med skemaden må du gerne begynde at give hende lidt vand af en kop. Brug et lille snapseglas som passer til hendesmund i størrelsen. Hun må gerne efter 4 måneders alderen få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.
Med hensyn til smag, så er det fint at du i første omgang forsøger med med en ren grød, vælg f.eks. en ren risgrød, som er mild og blød i konsistensen. Hvis du ønsker at give det lidt smag, så kan du komme lidt frugtmos på som topping. Det er vigtigt at du i begyndelsen vælger kogt frugtmos, - du kan lave det selv eller købe det på glas. Frisk frugtmos kan hun få, når hun nærmer sig de 6 måneder. Du kan lave frugtmos af stort set alt slags frugt, i begyndelsen er især pære og æblemos gode valg.
Når du begynder med grøntsagsmos, så kan du bruge risgrøden som basis i begyndelsen. Du kan således godt komme lidt gulerodsmos på risgrøden som topping i stedet for frugtmos. Når hun kan lide skemaden og det går godt, så kan du begynde at lave rigtig grøntsagsmos - her er hun måske omkring 5 måneder, hvis du starter med skemaden omkring 4 måneders alderen.
De gode grøntsager at starte med er især kartoffel, blomkål, broccoli, gulerod og squash. Du kan lave mos af de grøntsager I selv spiser om aftenen.
Husk at der altid skal 1 tsk fedtstof i hjemmelavet mad.
Du kan købe bogen "Mad til spædbørn og småbørn" på apoteket, hvis du ikke får den af din sundhedsplejerske. Den koster omkring 65 kr.
Rigtig meget held og lykke med det:o) Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Læs i øvrigt de artikler jeg har skrevet omkring den første skemad, du finder dem i min artikelsamling:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske