Svar: Hvilken slags mad
15. maj 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
I forhold til flasken om aftenen, så kan jeg ikke ud af dit brev se hvorvidt det er når hun puttes til natten eller sen aften at I har forsøgt med flaske. Måske du skulle amme hende i søvn til natten, når hun puttes, da det lyder som om hun afviser flasken og søger brystet? Måske det er far som skal give hende flasken og ikke dig, da du forbindes med amning og måske du eller far skulle give hende flasken sen aften kl. 23, hvor hun mere eller mindre vil spise i søvne og derfor bedre accepterer den...
Med hensyn til mad galt i halsen, så er det alle forældres store skræk at deres barn skal blive kvalt i et eller andet, når de sidder og spiser. Det er dog meget meget sjældet at det går så galt.
Det kræver øvelse og tager tid at lære at tygge og bruge tungen i munden til at bevæge maden rundt, føre den til svælget osv. Børn som er blevet ammet meget har generelt en rigtig god kæbemuskulatur og de plejer at være gode til at tygge. Din datter er nu 7 måneder gammel og nogle børn vil fint kunne finde ud af at tygge i denne alder, men der er også mange børn som ikke mestrer det endnu og som skal være 8-9 måneder gamle inden man kan begynde at tilbyde den rugbrødshapsere og lignende.
Det er min erfaring at mange børn faktisk vil have lidt svært ved at finde ud af hvad de skal (tygge eller synke) hvis maden er blandet - det vil sige hvis der er lidt klumper i grøntsagsmosen. Hvorimod hvis maden er adskilt, hvis de f.eks. får rugbrødshapsere serveret ved siden af grøntsagsmosen, så har de meget lettere ved det.
Jeg tænker at det er dette som har gjort sig gældende for din datter - at der pludselig var en lille klump som hun ikke var forberedt på og derfor sank hun og fik den galt i halsen. Jeg synes derfor det vil være en god idé, hvis du, når du føler det er tid, fortsat giver hende grøntsagsmosen blendet som du plejer og så forsøger med lidt hapsere ved siden af.
Vælg blødt rugbrød uden kerner og brug smørbart pålæg. I første omgang kan du bare komme smør på, men forsøg så også med lidt smøreost, grøntsagsmos kan bruges (du kan lave f.eks. avokadomos, ærtemos osv.), lidt frugtmos kan også kommes på og så kan du købe f.eks. sildepostej, leverpostej og lignende. Lav hapserne meget små i begyndelsen, så små at de ikke kan sætte sig fast, højst give en hosterefleks, som jo er helt normalt og en del af det at lære at spise fastere mad.
Rigtig meget held og lykke fortsat, knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske