Brev:
Vælling, modermælkserstatning i madlavningen
15. maj 2007
Alder:
6 mdr.
Vælling, modermælkserstatning i madlavningen
Kære Helen,
Tak for dine svar i forbindelse med Kaspers amme- og flaskestrejke. Jeg prøvede bla dit råd med at lade ham ligge ved siden af mig, når han fik flasken, og ikke have ham i favn. Og det virkede!!! Dog tog han kun 50 ml, da der var Allomin 2 i, og så skubbede han flasken væk, som om han ikke brød sig om smagen. Så til aften prøvede jeg med vælling med pære og banan, og det spiste han 150 ml. Så det er jo bare super :-)
Det lader altså til, at han gerne vil have Allomin 2 på kop til sine måltider men ikke i flasken. Er det normalt?
Jeg synes også, at jeg har læst i dine andre svar, at barnet ikke må ligge ned, når det får flaske. Men er det ok i Kaspers tilfælde, når det nu er den eneste måde, vi kan få ham til at tage flasken?
Og hvor meget vælling må han få i døgnet?
I øjeblikket får han 300 ml MME i madlavningen og ca 150-200 ml på kop. Det er stadig ikke helt så meget, som du anbefaler, men min egen sp siger, at hvis han får 500 ml om dagen (det er inkl både det i maden og fra kop) så er hans mælkebehov dækket. Så nu er jeg lidt forvirret?
Du nævnte også i dit forrige svar, at Kasper spiser store portioner af sin grød og mos, og at jeg kunne overveje at mindske portionerne for at få plads til mere mælk. Men portionerne har jeg fra en folder, der hedder "Barnemad", som jeg har fået udleveret af min sp. Jeg synes, det er lidt svært, når der er så mange forskellige vejledninger? Hvad skal man rette sig efter?
I bogen "Mad til spædbørn og småbørn" anbefales det at bruge drikkeklar MME i madlavningen. Det går dog hurtigt hen og bliver rigtig dyrt at bruge de små brikker, så kan man ikke bare lave MME pulverblanding klar og så bruge den i stedet for??
Og så et sidste spørgsmål: Jeg har prøvet at koge en kødbolle, findele den og putte den i hans grøntsagsmos om aftenen. Men han hoster og får opkastningsreflekser, og så ender det med, at han skriger af raseri. Er det ok fortsat at blende hans mad - han skal vel snart i gang med at tygge lidt mere??
Ja, det blev vist til en del spørgsmål igen :-)
Mange hilsner
Sandra