Svar: Er det ok at give ham brystet?
16. maj 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
Jeres plan for dagen ser umiddelbart fin ud og det lyder bestemt som om din dreng får hvad han har behovfor både hvad angår søvn og tilbuddet om mad.
Hvis du skal ændre noget, så tænker jeg at du måske skulle forsøge at bytte rundt på amning og skemad kl. 11 og kl. 12, så du starter med at give ham grød eller grøntsagsmos, når klokken er 11, da han så sandsynligvis vil kunne spise en større mængde og så kan du følge efter med amning før hans middagslur.
Derudover tænker jeg at det er helt naturligt for hans alder at han både har behov for mælk kl. 20, når han puttes til natten og igen kl. 23 inden du selv går i seng. Jeg kan godt forstå du gerne vil have din nattesøvn og at du synes det ville være rart med en flaske kl. 23 givet af far, så du på den måde fik sovet lidt mere. I kan også forsøge det, men ellers så er amningen og behovet for bryst på dette tidspunkt helt naturligt.
Du skriver at din dreng dier kortvarigt hos dig om natten, at det virker mere som tryghed end som reelt madbehov. Det er rigtig fint at du førsøger det med at trække brystvorten ud af munden og derudover så synes jeg det virker helt relevant at far prøver at tage over i tidsrummet 24-05. At sove 5 sammenhængende timer burde din dreng umiddelbart kunne klare og da han samtidig har problemer med at bøvse og gylpe, så er det som du siger også vigtigt ikke at blive ved med at give ham mad. Det er her en sut kan være en god løsning...
Måske ville det hjælpe hvis far kunne give ham lidt kogt vand enten med en teske eller med en lille sprøjte i mundvigene. Det er jo ikke meningen at jeres dreng skal vågne ekstra op, tanken er at når han vågner op, søger lidt, ligger uroligt og virker til at have uro i maven, så vil det kogte vand måske kunne give ham lidt ro og lære ham at sove videre. Lidt vand skal jo ikke nedbrydes i maven ligesom mælk og jeg tænker at det derfor kan berolige lidt og samtidig lige fugte munden osv. som han nyder med brystet.
Far kan også forsøge med en sut sammen med vandet, det kan nogle gange få barnet til at tage imod. Men andre gange så bruger børn bare ikke sut... Måske en sutteklud ved ansigtet vil hjælpe, evt. en klud som du har sovet med så den lugter lidt af dig. Nogle gange hjælper det så barnet finder roen, og giver tryghed, andre gange får det barnet til at søge brystet fordi kluden lugter af mor. I må forsøge jer lidt frem.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske