Svar: Kræsen hjemme
16. maj 2007
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Mette
Mange børn er faktisk for trætte til egentlig at spise særlig meget, når vi når til aftensmaden og samtidig så har jeres dreng også en alder, hvor han jo prøver grænser af. Derfor er det et spørgsmål om at finde en balance, hvor I har nogle faste regler som gælder hos jer (f.eks. at man spiser ved bordet) og at der også skal tages hensyn til at han måske er lidt for træt.
Det vil være en god idé at tilbyde ham en tallerken med lidt forskelligt grønt og måske et stykke rugbrød omkring kl. 16.30-17. Mange børn er faktisk sultne her og oplagte til at spise lidt på dette tidspunkt, men når klokken først er 18-19 så er det tidspunkt forpasset. Derfor er det en rigtig god idé at servere jeres dreng noget før aftensmad og har han spist noget grønt der (gulerod, rød peberfrugt, et stykke rugbrød osv) så behøver I ikke tage diskussionen ved middagsbordet - her kan han så nøjes med at spise lidt af kødet og pastaen eller hvad det nu kan være.
Derudover tænker jeg at I skal se på indtaget hen over dagen og på den måde sikre jer at han får sit behov dækket. Og nogle gange vil det faktisk være okay at give ham et stykke rubrød eller lignende til aftensmad, hvis han så spiser det. Det handler ikke om at du skal til at lave speciel mad til ham men om at kold mad i en periode faktisk kan være ligeså sundt og de fleste børn vil faktisk synes det er lidt kedeligt i længden kun at få en skive rugbrød og derfor vil de ret hurtigt selv begynde at bede om at få noget af jeres mad.
Måden vil gør det på er jo meget forskellig og det er ofte fordi vi ved at det er rigtig vigtigt at barnet får noget at spise. Mad er jo vigtigt for trivselen. Men det er en balance som er rigtig svær at finde og det er meget vigtigt at maden ikke bliver gjort til en magtkamp. Det bedste man kan gøre er faktisk at prøve at servere noget for barnet og så lade ham gå i gang i fred og ro. Han er jo helt bevidst om at han nu får jeres fulde opmærksomhed, hvis han skubber tallerkenen væk og derfor er det vigtigt slet ikke at fokusere på det, men måske bare servere et stykke rugbrød og så lade ham spise det og få interesse for noget andet og mere spændende.
Og har han fået lidt grønt inden aftensmaden, så må det være okay og du kan gøre det i god samvittighed.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske