Svar: Tørre flager - er det arp?
16. maj 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Helle
Det lyder ikke som om din dreng har arp, men at han derimod har tendens til tør hovedbund og det er også meget almindeligt hos småbørn.
Det er en god idé at du vasker hans hår og hovedbund med en fugtgivende shampoo - køb en babyshampoo uden parfume og parabener. Det kunne f.eks. være Derma.
Det er fint at du reder din drengs hår med en tættekam og det er vigtigt også for at forebygge at din dreng får arp. Stimulation af hovedbunden, så der sættes gang i blodomløbet forebygger arp og øger således ikke produktion af skællene, tværtimod.
Men stimulation af hovedbunden giver du også ved at massere med dine fingre i cirkelbevægelser, rundt og rundt og rundt. Du kan også når du vasker hans hår massere lidt med vaskekluden.
Hvis han fortsat virker meget tør i hovedbunden, så kan du prøve at komme lidt creme på, som du også masserer ind. Det kunne f.eks. være locobase repair.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske