Svar: Ligge på maven - 5 mdr.
16. maj 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Ann-Christina
Det vil være en rigtig god idé hvis I kunne lægge en lille pude ind under jeres datters brystkasse, når hun ligger på maven. Så vil hun blive løftet lidt højere op og vil måske synes det er lidt sjovere, måske vil det også hjælpe lidt på gylperiet, hvis hun ikke ligger helt så fladt/klemt på maven.
Nogle børn gør tingene i modsatte rækkefølge, så de triller fra ryg til mave før de triller fra mave til ryg og det er helt okay. De fleste børn begynder at trille fra ryg til mave, når de kan få fat i deres tæer, så får de overbalance og kommer først om på siden og derfra finder de så ud af at komme videre om til maven. Det lyder som om at jeres datter er godt på vej med hensyn til dette.
Det er en rigtig god idé at lave bevægelege med hende. Bevægelege kan være:
- Hun ligger på ryggen og du cykler med hendes ben imens du f.eks. synger 'hjulene på bussen drejer rundt'
- Hun ligger på ryggen, grib om hendes hænder og håndled og lad hende selv være med til at trække sig op. Først op i siddende stilling og derefter forsigtigt op at stå
- Hun ligger på ryggen, tag fat om læggen og bøj i hendes hofte og knæ. Lad hendes underkrop rulle fra side til side.
- Hjælp hende med at dreje fra side til side, ved at lade hende række efter noget legetøj.
- Hun ligger på maven, hjælp hende med at holde armene under sig, hold noget legetøj som hun kigger efter og følger - hovedet giver overbalance og hun finder ud af at trille rundt.
Det er også en god idé at svinge hende, give hende luftture, vugge hende, måske i en hængekøje eller lignende. Det stimulerer hendes balancecenter og styrker dermed hendes motoriske udvikling. Hvis I har mulighed for at svømme med hende, så er det også en god idé.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske