Svar: Uddybende information om søvnproblemer
16. maj 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Camilla
Nu kan jeg jo ikke se din lille dreng og det er svært at vurdere om han reelt har spist færdig, når han siger fra efter 10 minutter - der er jo børn som sagtens kan få masser af mælk på kort tid og ikke behøver at die længere ved brystet. Et eller andet sted, så er det jo også et fint signal han sender, når du forsøger at tilbyde det andet bryst og han så siger nej tak.
Det hyppige ammeinterval kan godt skyldes appetitspring og den udvikling han er igang med, men nu har du jo forsøgt det et stykke tid...
Har du prøvet at skifte ham undervejs, altså så du ammer fra det ene bryst indtil han slipper og så skifter du ham og så lægger du til igen? Nogle gange vil dette få barnet til at spise lidt ekstra og så kan du bagefter få ham til at sove et lidt længere stræk og du behøver ikke amme hver 2 time.
At amme hver 2 time burde give din dreng masser af mælk og spørgsmålet er derfor hvorvidt det er reelt mælkebehov han har. Samtidig så accepterer han dog ikke kamillete og ej heller sutten og det lyder derfor som om det er brystet og dermed mælken som er hans behov. Har du overvejet om du skulle supplere med mme i stedet for kamillete? Hvordan er din fornemmelse af mælk - føler du at du har meget mælk til ham, kan du fornemme mælkemængden tynge i brystet, kan du se at mælken sprøjter, kan du høre at han synker osv.?
Med hensyn til grød om en måned, så vil dette godt kunne ændre på sigt, men det tager jo lidt tid, da det i begyndelsen kun er ganske få skefulde grød han vil få. Du skal derfor ikke regne med voldsom stor effekt med det samme. Har man et barn som virker meget sulten og som er svær at tilfredsstille ved brystet, så vil det derfor være mme at man normalt vil anbefale.
Har far prøvet at sidde med jeres dreng, således at han ikke bliver forstyrret af lugten af mors mælk? Nogle gange vil dette få barnet til at sove et lidt længere stræk og dermed også give et signal om hvorvidt der er tale om et reelt sultbehov eller ej.
Som du kan se af mit svar idag, så er det rigtig svært for mig, herfra hvor jeg sidder, at sige hvorvidt din dreng er sulten eller om det handler mere og tryghed og suttebehov og det må et eller andet sted komme an på en prøve.
Hvis du oplever at du har masser af mælk, så lad ham komme til brystet igen, når han er blevet skiftet. Hvis du er i tvivl om du mætter ham nok, så prøv at supplere med mme i stedet for kamillete for at se om det vil gøre en forskel.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske