Svar: Vil hænge ved brystet
17. maj 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Jeanne
Dejligt at høre fra jer og at det går bedre for hele familien:o)
Jeg synes det lyder fint at du begynder at trappe amningen lidt ned og overgår mere til flaske, når du nu skal begynde at arbejde. Samtidig tænker jeg dog også at amningen fortsat er vigtig netop fordi er så tryghedssøgende en lille pige som hun er og spørgsmålet er hvordan hun vil reagerer, hvis du stoppede amningen helt.
Du har fuldstændig ret i at det nogle gange kan virke som at tilbyde et enkelt stykke chokolade (fint billede) og Rebekka kender jo ikke klokken og kan på ingen måde forholde sig til, hvis hun nogle gange får lov og andre gange ikke gør. Det kan medføre frustration og stor ulykkelighed. Derfor vil det nogle gange være bedre at stoppe helt, men igen er hun jo stadig bare en lille pige...
Jeg tænker at det et eller andet sted må komme an på en prøve og så må I se hvordan hun reagerer og ud fra det vurdere, hvad der vil være det bedste i jeres situation.
Jeg kan godt forstå at du ikke synes det er rart at hun hængter sig på brystet om aftenen på den måde. Jeg kan godt forstå hun gør det, - jeg ser det som et tegn på at hun har behov for at være dig helt nær og det virker næsten som "jeg elsker dig så højt at jeg kunne spise dig" lidt ligesom man ser hos større børn som bider i kærlighed. Men det gør jo ondt og det er ubehageligt for dig og derfor ikke særlig rart. Ville hun måske kunne acceptere en flaske på dette tidspunkt også, så du simpelthen om aftenen sad med hende som når du ammer, så hun er helt tæt på mor, men det er en flaske hun får?
Du vil jo fortsat kunne bibeholde amningen tidlig morgen, hvis hun vågner af en drøm og har behov for at komme ind til jer og blive beroliget.
I skal naturligvis være opmærksomme på at hun ikke har ondt. Det at du skriver at hun faktisk blev ved med at søge brystet, gylpede, suttede igen osv. hvor hun faktisk har haft behov for at sutte for at blive beroliget og ikke fordi hun manglede mælk kunne godt lyde som om hun kan have haft lidt ondt. Her tænker jeg at I især skal være opmærksomme på hendes ører og hendes tænder.
Et godt råd mod smerter kan være lidt sukkervand. Tag 100ml kogt vand og kom 1 tsk sukker i. Det er blandingsforholdet. Hvis hun igen får en af disse ture, hvor hun bliver helt ulykkelig og græder men ikke virker sulten, men i stedet kan have ondt, så prøv at give hende lidt suttervand. Evt. sammen med en sut og se om det kan give lidt ro på.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske