Svar: Knirkelyde og store armbevægelser
18. maj 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Maria og Michael
Tillykke med jeres lille dreng:o)
Spædbørn taler med hele kroppen, gennem lyde og gråd. I den første tid har barnet ikke konkrete sproglyde, men udtrykker sig sprogligt gennem velværelyde som smaske-, gurgle-, knirke- og gryntelyde. Barnet bruger også helt fra fødslen kroppen og sin ansigtsmimik til at udtrykke sig og kommunikere med.
Jeg tænker derfor at jeres lille dreng bevæger sig så meget som han gør med arme, ben og lyde fordi det er en måde at kommunikere på og ikke fordi der er noget galt med ham:o)
I skriver at I har haft stor succes med at svøbe ham og det synes jeg I skal blive ved med. Hvis det er for varmt for ham, så skal I måske vælge en anden type klæde at svøbe i, et bomuldstæppe eller lignende som ikke er så varmt eller I kan overveje om han har for meget tøj på, så han skal have noget af tøjet af eller en tyndere dragt på, når han skal sove. Han er stadig bare en lille dreng og det at være svøbt hjælper ham. Det skærmer og giver ro og det hjælper ham også til fysisk at holde sammen på sig selv.
Små børn har også det der hedder moro-refleks, hvor de 'blafrer' med armene, når de f.eks. vågner på grund af en drøm og jeg tænker at det er det, som gør sig gældende, når I oplever at jeres dreng vågner med spjæt efter 10-15 minutter. Moro-refleksen sætter ind fordi han her skifter søvnfase. Det er lidt ligesom når vi voksne falder i søvn, så kan vi også nogle gange spjætte som om vi falder. Det gør børn også og hvor vi er i stand til at sove videre, så vågner de op, græder ofte lidt osv. Netop her hjælper det at være svøbt og en sut kan også nogle gange gøre gavn:o)
I skal regne med at han vil sove 3-4 gang i løbet af dagen og at han ikke skal være vågen i mere end max et par timer af gangen. Ofte skal han slet ikke være vågen så længe, det vil variere lidt, nogle gange vil han sove en times tid, vågne op og spise igen, andre gange vil han kunne sove måske 3-4 timer og så vågne op, være vågen et par timer, spise og sove igen. Der er nødt til at være lidt fleksibilitet i forhold til hans alder.
I skal også være opmærksomme på at børn i 4-6 ugers alderen har det der hedder appetitspring. Det betyder at de har behov for mere mad og ved at være mere urolige, grædende osv, så bliver de lagt mere til brystet og derved produceres mere mælk. Prøv derfor at lægge ham til så meget som muligt og se om ikke også dette vil gøre en forskel.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske