Brev:
Alternativ til grød?
18. maj 2007
Alder:
8 mdr.
Alternativ til grød?
Hej Helen
Jeg har brug for et godt råd angående mad til en 8-måneder gammel pige.
Sophie har været meget glad for grød, så glad at vi en overgang altid kunne ty til det, når intet andet duede. Men nu er den unge dame blevet træt af det - forståeligt nok. Så hverken havregrød, øllebrød eller boghvedegrød kan jeg få i hende. Så snart hun ser grødkonsistensen på skeen, vender hun hovedet bort, uanset hvor sulten hun er. Og jeg har vitterlig ventet til hun var MEGET sulten! :-)
Hvad kan jeg bruge som alternativ i en periode? Altså, jeg regner med at kunne give hende grød igen, hvis hun bare får et alternativ i en periode. Kan jeg give hende yoghurt? Mætter det nok? Og duer det, når der er mælkeallergi i familien?
Vi har også prøvet med brød, men det kan hun ikke hitte ud af endnu. Rugbrød uden kerner smuldrer ud mellem læberne på hende, selvom jeg stopper hapserne godt ind i munden. Blødere (mørkt) franskbrød kommer ud som slimede klumper (ja beklager beskrivelsen).
Hun er ellers glad for større stykker kartoffel, grøntsager, fisk etc - det kan hun godt styre. Men brødet lykkes bare ikke.
Som det ser ud nu, småspiser hun lidt om morgenen. Den svage/søde mor ender oftest med at tilbyde hende lidt frugt, lidt bolle osv, men det er ikke meget hun får i sig. Og jeg vil altså ikke til at tvinge grøden i hende, det har vi dårlige erfaringer med. Tvang, altså.
Efter en eller to timer er hun pjevset af sult, og så får hun oftest en flaske. Tager typisk 150 ml men kunne sagtens spise mere, hvis hun fik lov. Men jeg vil nødig at hun drikker sig mæt... Og hun er jo kvik nok til at regne ud, at hvis hun ikke gider spise morgenmad, jamen så kommer der en flaske efter et stykke tid.
Hvad gør den kloge mor så?