Svar: Alternativ til grød?
18. maj 2007
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det lyder ganske rigtigt som om din datter er inde i en periode, hvor hun er lidt træt af grød og jeg synes det er helt okay at du forsøger med f.eks. lidt tykmælk i stedet. Du kan komme lidt smuldret rugbrød på, så din datter også lærer og vender sig til at spise noget som kræver lidt arbejde med munden. Du kan også komme lidt frugtmos, banan eller lidt mosede bær på.
Derudover tænker jeg at det vil være en god idé at du førsøger med lidt brød og måske prøver med lidt hjemmebagte boller.
Opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Bollerne kan fryses og lunes lidt i ovnen inden de serveres.
Det vil også være en god idé at du begynder at give din datter ris og godt kogte pastaskruer, så hun vender sig til at spise mad, som er mere i stykker og hvor hun skal bruge sine kæber og sin mund.
Din datter kender ikke klokken og tiden og er på den måde ikke beregnende i forhold til at "hvis jeg bare lader være med at spise, så får jeg min flaske", men hun sætter naturligvis pris på flasken, når hun får den især hvis hun er sulten fordi hun ikke har spist. Prøv derfor så vidt muligt at tilbyde hende en del mad inden hun får tilbud om flaske. I forhold til hendes alder, så vil 3 flasker dagligt være passende.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske