Svar: Antal måltider om dagen
18. maj 2007
Alder:
8 mdr.
Hej Rikke
Det du beskriver som jeres plan i løbet af dagen lyder helt alderssvarende, mit forslag ville så således ud:
Morgen: Amning
Formiddag: Havregrød, øllebrød eller lignende, vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, rester fra aftensmaden som lidt godt kogt pasta eller indmaden af en frikadelle (kød/fisk) eller lignende. Ved siden af grøntsagsmos som stille og roligt bliver til kogte grøntsager i stykker, i takt med at han bliver ældre og bedre til at tygge. Vand af kop.
Eftermiddag: Amning, ½ bolle med smør at gnaske lidt i, lidt frisk frugt eller lidt frugtmos med mælk
Aften: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs, grøntsager osv. Fortsat skal noget af det moses og ved siden af skal han så have lidt mad i stykker. Han skal altså have begge dele. Vand af kop. Evt. lidt frugtmos med mælk til dessert.
Puttes til natten med amning.
Du skriver at det fortsat er svært for ham at spise jeres mad og at I tænker det kommer når han kan sidde og putte det i munden. Prøv at lægge enkelte hapsere foran ham, bare en eller to af gangen, så det ikke virker for overvældende og så han bedre kan se det. Se om han så ikke prøver at tage det med sine fingre. Prøv også at give ham en gaffel i hånden. Hjælp ham med at få maden på gaflen og få den ført til munden, se om han ikke kan lære sig teknikken.
Rigtig meget held og lykke:o) Og rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske