Brev:
Nægter pludselig flasken
18. maj 2007
Alder:
5 mdr.
Nægter pludselig flasken
Hej Helen,
Jeg har skrevet til dig tidligere ang. min datter og mad. Dine gode råd hjalp (C: men desværre kun for en stund. Så nu prøver jeg igen for jeg trænger virkelig til at få noget søvn.
Alba er 5 måneder og vejer 6,6 kg. og er 66 cm. Jeg har ammet hende fra fødslen. Nu føler jeg, der er ved at være 'udsolgt' af mælk hos mig. Det tager laaaaang tid før mælken løber til og i den tid når hun at blive rigtig godt gal over der ikke kommer noget. Så det ender med at hun er kørt helt op når der så endelig kommer mælk, at hun suger og hiver – hvilket gør rigtig ondt i mine bryster og vorter. Hun basker rundt med armene og kaster hovedet rundt.
Jeg har prøvet at massere brystet (som du anbefalede) for at mælken skal løbe til før hun bliver lagt til. Men føler ikke rigtig der sker noget.
Hun bliver ammet fra begge bryster hver gang og jeg holder små pauser for at hun ikke skal sluge for meget luft og få ondt i maven.
Jeg har haft held - i ca. 3 uger - med at give hende mælke erstatning Nan2 på flaske - som hun har lystigt har spist. Og du anbefalede at hun fik 150 ml. og det har hun også spist. Jeg har også lavet vælling som hun har spist med den største fryd.
Men nu nægter hun pludselig at drikke fra flasken både mælk og vælling. Jeg har prøvet forskellige flasker med forskellige udformninger af sutter, prøvet med små og store kopper/glas i håb om at det ville hjælpe. Men ak nej...
Hun bliver ammet når hun vågner omkring kl. 7.00 og igen omkring kl. 10. Vi er lige startet (1 uge) med kartoffelmos lavet med erstatningsmælk til frokost kl. 12 hvilket går fint. Hun spiser ca. 6-8 skefulde og drikker vand af en lille kop + hun får bryst. Hun bliver ammet igen kl. 14 og kl. 16. Kl. 18 spiser hun risgrød ca. 1 dl. og banan/ferskenmos ca. ½ dl. Hun bliver ammet og puttet kl. 20. Så sover hun fint til kl. 23 hvor hun vågner og igen suk... vil have mad og igen kl. 01, kl. 03 og kl. 05. Jeg prøver først at give hende sutten når hun vågner om natten og putte hende. Men der går 2 min så er hun vågen igen.
Jeg prøver hver gang hun virker sulten, først at give hende mælk på flaske, når det ikke lykkes så prøver jeg mælk i en kop og når hun er helt rød i hovedet af at skrige og tårerne triller efter 15 min. så overgiver jeg mig og hun bliver ammet. Jeg har prøvet at give vand på flaske om natten, men det resulterer i stort skrigeri.
Hun er en meget glad og nysgerrig pige, der pludrer og udvikler sit sprog meget. Vi leger, synger, danser og tumler meget i løbet af dagen og svømmer 1 gang om ugen.
Men hvordan får jeg hende vænnet af med at spise hver 2-3 time, så jeg kan få noget søvn (C:
På forhånd tak og jeg ser frem til dit råd.
Kærlig hilsen
Mette