Brev:
Problemer med at spise vores mad
19. maj 2007
Alder:
9 mdr.
Problemer med at spise vores mad
Hej Helen
Jeg før har skrevet til dig angående Ida som ikke har været den store spiser fra hun var 3½ måned. Jeg stoppede med amning for 3 uger siden og så har hun fået flaske og siden har hun spist meget bedre. Hun er dog stadig ikke madglad og jeg tror kun hun spiser fordi hun er sulten og ikke af lyst.
Hun er nu snart 9 måneder og mit problem er at hun stadig ikke er begejstret for rugbrødshapsere og vores mad. Det er ligesom om hun ikke rigtig har forstået at tygge endnu (hun har ingen tænder). Vores madplan ser således ud:
7-7.30 Morgenmad: Øllebrød, havregrød eller majsgrød ca 1-1½ dl og ½ dl frugtmos.
11 Frokost: Yoghurt med havregryn (hakket i kødhakkeren, da hun ellers ikke vil tygge dem) og frugtmos i alt ca 1½ - 2 dl
14.30 Flaske eller lidt grød ca 70 ml (nogen gange vil hun ikke have andet end en kiks)
16-16.30 Aftensmad: Grønsagsmos med lidt klumper i ca 1-1½ dl og ½ dl frugtmos
19-19.30 mme i flaske ca 170-200 ml.
ml. 02 og 05 flaske ca. 140-180 ml.
Alt grød er lavet af sødmælk og hun får ca. 60 ml. af kop og resten vand.
Ovenstående er maksimum så nogle dage spiser hun lidt mindre.
Hvis jeg kommer kød i grønsagsmosen vil hun slet ikke have den. Jeg kan få hende til at tygge af en stykke rugbrød men ikke hvis der er pålæg på og ikke hvis det er skåret i små hapsere. Hun kan heller ikke finde ud af selv at spise med gaffel.
Hvis jeg serverer noget hun ikke kan lide så afviser hun det og så vil hun heller ikke have det jeg ved hun kan lide bagefter, så jeg er ikke så glad for at prøve noget nyt. Jeg tilbyder hende dog altid vores aftensmad og der ryger måske to mundfulde ned. Jeg har prøvet at blende det, men det ville hun slet ikke have.
Hun har været lidt langsom til det med mad så skal jeg håbe på det kommer eller skal jeg ikke tilbyde andet og så må hun spise det eller lade være??
Vil hun altid være så lidt interesseret i mad? Både hendes far og jeg er madglade så hun burde jo også være det ;-)
Glæder mig til at høre fra dig.
Sanne og Ida