Svar: Supplerende spørgsmål til søvn
19. maj 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Lina
Flasken sen aften inden sengetid anbefaler jeg ofte, når børn har tendens til at vågne op i løbet af natten og virke til at have behov for mælk. I forhold til din drengs alder, så behøver han ikke længere mælk om natten og for at overgangen skal være så blid som muligt, så hjælper det nogle gange med den sene aftenflaske. Der er dog også børn som i din dreng alder slet ikke behøver denne flaske, så det er kun et forsøg.
Man behøver normalt ikke vække barnet, men kan bare give flasken imens han sover. På den måde sikrer man både at han lærer sig at sove videre og også at han bliver fyldt godt nok op til at kunne sove og ikke vågner når kl. er 01 og du selv lige sover allerbedst. Nogle børn vil vågne af at få flasken og så er det naturligvis uhensigtsmæssigt at give flaske her. Hvis barnet har fået mælk nok i løbet af dagen så kan den også undværes.
Med hensyn til vand om natten, så er dette kun, hvis barnet vågner og er tørstig. I skal således ikke begynde at give Johannes vand om natten, hvis han ikke sætter sig op og virker til at have behov for det. Han vil derfor også være så vågen at han kan få en tår vand af kop.
Med hensyn til madindtag i løbet af dagen, så kan du jo ikke tvinge ham til at spise, men det er vigtigt at tilbuddet er der og det er vigtigt at han får bare lidt ind. Det er i princippet bedre med små hyppige måltider end få og store måltider. Jeg tænker også at der er en sammenhæng imellem hans indtag af mælk om natten og hans lyst til at spise om dagen.
Det er også vigtigt at I spiser sammen og spiser det samme. Da jeres dreng tilsyneladende profiterer rigtig godt af at spise med andre, som det sker i vuggestuen, så er det vigtigt at I også hjemme sørger for at have fælles måltider og at det er hyggeligt. Fokus skal ikke være udelukkende på ham, men på selve måltidet og at det skal være rart.
Håber at denne uddybning hjælper jer lidt videre. Rigtig god weekend til jer også:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske