Brev:
Aftensmad ender i kaos
19. maj 2007
Alder:
16 mdr.
Aftensmad ender i kaos
Vi har problemer med at få Ida på 16 måneder til at spise om aftenen. Hun er omkring 82 cm høj og vejer vel omkring 9 kilo. Hun har altid været en slank pige, så derfor giver det selvfølgelig mere anledning til bekymring når hun ikke spiser.
Siden januar hvor hun startede i dagpleje har hun været syg tre gange og de to af gangene har hun været ret hårdt ramt. I marts var det en virus, men den gav en voldsom feber, hvor vi også nåede at opleve feberkrampe. De seneste dage er hun lige kommet sig over en lungebetændelse, hvor hun også har været helt nede at vende. De sidste to gange hun har været syg har hun ikke villet drikke, så det gør situationen lidt mere alvorlig og hård for os. Men nu er hun heldigvis ved at komme sig. Vi kan dog stadig ikke få styr på aftensmaden!
Vi spiser aftensmad omkring 17.30. Så snart hun ser mig i køkkenet lave mad kommer hun og siger mam, mam, mam. Sådan bliver hun ved afbrudt af gråd og trøst indtil vi skal spise. Nogen gange tilbyder jeg hende en stav agurk men det er som regel ikke nok til at holde hende hen. Når vi så endelig kommer til bords, så vil hun ingen ting have. Hun sidder og tjatter til maden og fægter med armen til det. Det ender enten med at hun slet ikke får noget at spise eller at hun spiser tomater og evt. lidt flutes. Hun er vild med tomater, så hvis jeg anretter en tallerken med kartofler/pasta, kød og grøntsager, hvor der iblandt er tomater er det helt sikkert at hun kun spiser tomaterne og derefter begynder at brokke sig fordi hun vil have flere. Derfor sørger jeg altid for at vente med at give hende det jeg ved hun allerbedst kan lide til hun har spist godt af den øvrige mad.
Jeg har en fornemmelse af, at hun er for træt, når vi får aftensmad til, at hun kan overskue det. Hun sidder og gnider sig i øjnene og det er som om det bare er for meget for hende. Er det for meget at forlange at hun skal vente med at få aftensmad til vi andre spiser?
Jeg er for et par måneder siden stoppet med at give hende dessert, da jeg havde en fornemmelse af at hun ikke spiste aftensmad fordi hun vidste hun fik noget bedre senere. Derefter gik det også bedre en periode. Men ellers er det generelt gået lidt op og ned med hvordan hun spiser om aftenen.
De aftener hun ikke spiser lægger jeg hende i seng uden hun har fået noget. De fleste gange er det gået fint med at sove, kun en enkelt gang har jeg til sidst måtte give hende en portion yoghurt.
Jeg har fundet ud at jo mere vi observerer hende og lægger mærke til hende under aftensmaden, jo mere bøvl har vi med hende. Hvis vi bare ignorer hende og lader hende passe sit mad i fred, så hjælper det.
I hverdagene spiser de sidste gang i dagplejen omkring kl. 14.30-15.00, hvor de får boller og frugt. Derefter får hun ikke mere at spise før aftensmaden.
Hvordan kan vi undgå at aftensmaden ender i skrig og skrål? Kan jeg give hende aftensmad tidligere omkring 16.30-17.00 som enten er rugbrød eller varmt mad? Skal jeg så tilbyde hende mad igen når vi spiser eller skal vi spise uden hende?