Svar: Aftensmad ender i kaos
19. maj 2007
Alder:
16 mdr.
Hej med dig
Jeg kan godt forstå I bliver frustrerede, når jeres lille pige ikke vil spise og når hun samtidig har været så syg som hun har. Din egen fornemmelse lyder dog fuldstændig rigtigt - jeres datter er simpelthen for træt, når det endelig bliver tid til aftensmad og hun er reelt sulten på det tidspunkt, hvor du begynder med at tilberede aftensmaden og det er derfor der hun skal have noget at spise.
Du har også fuldstændig ret i at din datter er meget bevidst om at hun hurtigt kan blive centrum for middagsbordet og hvem vil ikke gerne være det:o) Derfor er det meget vigtigt at I sætter en tallerken foran hende og giver hende madro. Hun har en alder hvor børn generelt er meget selektive hvad angår mad og hun har også en alder, hvor børn generelt ikke spiser særlig meget. Hun vokser ikke så meget mere og den almindelige nysgerrighed hvor alt puttes i munden mere eller mindre automatisk er ovre - nu studerer hun på en helt anden måde.
Det er vigtig med små hyppige måltider i løbet af dagen og medtænke at lidt er bedre end ingen ting. I skal også prøve at fokusere på hendes indtag over flere dage, så får I en idé om hvorvidt hun reelt spiser noget fra de forskellige fødegrupper eller om hun spiser det samme hele tiden. I skal tænke i farvevalg som appellerer til lysten til at spise og da hun godt kan lidt tomater, så prøv at bruge tomater på forskellig vis, I kan f.eks. også lave en tomatsovs som kan spises sammen med ris eller pasta eller hen over andre grøntsager...
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Havregrød, mælk af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, 1 banan eller anden frisk frugt, vand af kop eller nogle gange måske lidt fortyndet juice
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne tilbehør af forskelligt grønt (ærter, majs, gulerod, agurk, tomat, avokado, rød peberfrugt) og meget gerne lidt rester fra aftensmaden. Det kan være et stykke kylling, en frikadelle (kød/fisk), lidt pastaskruer eller lignende. Hvis hun får lidt af dette til frokost så behøver I ikke bekymre jer så meget om hendes indtag til aftensmaden, så spiser hun jo lidt af det dagen efter og til frokost er hun mere oplagt. Vand af kop
Eftermiddag: En portion tykmælk, yoghurt eller lignende. Bibehold gerne produkter lavet på sødmælk, så hun fortsat får lidt ekstra mælkefedt. Lav en gang imellem en banan-milkshake hvor I blender sødmælk og banan og det kan hun drikke -evt. med sugerør... Giv hende også en ½ bolle med smør, frisk frugt, bær (nu kan I få jordbær og hindbær) osv.
Før aftensmad: En skål med lidt forskellige grøntsager, som ærter, majs, gulerod, tomat osv. Så behøver I ikke have så stor fokus på dette til aftensmaden. Hvis hun her er meget sulten, så giv hende gerne et stykke rugbrød ved siden af. Hun virker sulten på dette tidspunkt og det er vigtigt at give hende maden når hun efterspørger (mam, mam, mam) og ikke lade hende vente.
Aften: Aftensmad som I får, hav ro i sindet omkring hvormeget hun spiser, hvis hun har spist godt i løbet af dagen og har fået lidt indenbords sen eftermiddag. Igen er det vigtigt at det er hyggeligt at spise og hun har overskud og lyst. Jeg synes bestemt at I skal spise aftensmad sammen, så hun lærer at det hører sig til at sidde ved bordet om aftenen og spise, men hun behøver ikke at sidde lige så længe som jer og hun behøver ikke at spise alt.
Håber at mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske